Oříšky nejen pro Popelku

  • Ořechy
  • 8 minut čtení
  • 26. 2. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Je prokázáno, že konzumace minimálně jedné porce ořechů denně, což odpovídá cca 1 hrsti, má dobrý vliv na naše srdce. Víte, čím dalším našemu tělu prospívají?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Ořechy obecně mají poměrně vysoký obsah tuků, ale nemusíte se zbytečně bát, protože jde o tuky zdraví prospěšné. I přes to je však lepší zaměřit se spíše na pravidelnou konzumaci po menších dávkách než sníst větší množství najednou. Většina z nich obsahuje mono a poly-nenasycené mastné kyseliny, které prospívají zejména našim cévám. Snižují například obsah LDL cholesterolu. Ten je příčinou usazování nadbytečného cholesterolu ve stěnách cév, které způsobuje, že cévy ztrácejí pružnost a snižuje se jejich průchodnost.

    Přečtěte si, čím jsou výjimečné vaše oblíbené ořechy:

    „,“textWiki“:“

    Ořechy obecně mají poměrně vysoký obsah tuků, ale nemusíte se zbytečně bát, protože jde o tuky zdraví prospěšné. I přes to je však lepší zaměřit se spíše na pravidelnou konzumaci po menších dávkách než sníst větší množství najednou. Většina z nich obsahuje mono a poly-nenasycené mastné kyseliny, které prospívají zejména našim cévám. Snižují například obsah LDL cholesterolu. Ten je příčinou usazování nadbytečného cholesterolu ve stěnách cév, které způsobuje, že cévy ztrácejí pružnost a snižuje se jejich průchodnost.

    Přečtěte si, čím jsou výjimečné vaše oblíbené ořechy:

    „}}]}},{„id“:5,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:6,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“DIAnlísky“}},{„id“:7,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Lískové oříšky patří u nás k nejoblíbenějším druhům. Šaty byste v nich ale hledali marně, to štěstí měla jen Popelka. Málo kdo ví, že jedlé lískové oříšky dává jen líska obecná, jinak je známo až přes 20 druhů této dřeviny. Líska obecná je 2m – 4m vysoký keř. Její plody dodávají tělu velké množství energie a přitom jsou lehčeji stravitelné než třeba ořechy vlašské nebo mandle. Jsou zdrojem vitamínu B3, B6, kyseliny listové a hlavně vitamínu E, hořčíku a fosforu. Mangan, který v nich také najdeme, může pomoci neplodným párům, neboť nedostatek tohoto prvku se může podílet na neplodnosti mužů i žen. Lískové oříšky nemají téměř žádné sacharidy, proto je vhodné je kombinovat třeba s rozinkami. Jsou výborným doplňkem stravy diabetiků, sportovců, studentů a těhotných žen. Ale pozor, patří mezi velmi časté potravinové alergeny.

    „,“textWiki“:“

    Lískové oříšky patří u nás k nejoblíbenějším druhům. Šaty byste v nich ale hledali marně, to štěstí měla jen Popelka. Málo kdo ví, že jedlé lískové oříšky dává jen líska obecná, jinak je známo až přes 20 druhů této dřeviny. Líska obecná je 2m – 4m vysoký keř. Její plody dodávají tělu velké množství energie a přitom jsou lehčeji stravitelné než třeba ořechy vlašské nebo mandle. Jsou zdrojem vitamínu B3, B6, kyseliny listové a hlavně vitamínu E, hořčíku a fosforu. Mangan, který v nich také najdeme, může pomoci neplodným párům, neboť nedostatek tohoto prvku se může podílet na neplodnosti mužů i žen. Lískové oříšky nemají téměř žádné sacharidy, proto je vhodné je kombinovat třeba s rozinkami. Jsou výborným doplňkem stravy diabetiků, sportovců, studentů a těhotných žen. Ale pozor, patří mezi velmi časté potravinové alergeny.

    „}}]}},{„id“:8,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:9,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Na svaly i revma“}},{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Pistácie neboli řečík pistáciový, tak zní totiž celý botanický název rostliny, jehož plodem je peckovice s dužnatým oplodím, které po dozrání vyschne. Obsahují měď a kyselinu listovou. Vysoký obsah železa, v kombinaci s mědí v nich obsaženou, mají protianemické účinky. Podporují i tvorbu svalové hmoty a jsou vhodné při revmatismu. V neposlední řadě jsou bohatým zdrojem vápníku a draslíku. Často se bohužel konzumují velmi přesolené, což neprospívá krevnímu tlaku.

    „,“textWiki“:“

    Pistácie neboli řečík pistáciový, tak zní totiž celý botanický název rostliny, jehož plodem je peckovice s dužnatým oplodím, které po dozrání vyschne. Obsahují měď a kyselinu listovou. Vysoký obsah železa, v kombinaci s mědí v nich obsaženou, mají protianemické účinky. Podporují i tvorbu svalové hmoty a jsou vhodné při revmatismu. V neposlední řadě jsou bohatým zdrojem vápníku a draslíku. Často se bohužel konzumují velmi přesolené, což neprospívá krevnímu tlaku.

    „}}]}},{„id“:11,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:12,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:““}}],“second“:[]}},{„id“:13,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:14,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Oříšek pro krásu“}},{„id“:15,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Vlašské ořechy jsou snad ty nejznámější. Rostou na ořešáku královském, což je mohutný strom dorůstající výšky kolem 20m. Vlachové (Italové) považovali tento ořech za symbol plodnosti. Oříšky připomínají lidský mozek a podporují i jeho činnost. Mají pozoruhodně vysokou výživnou hodnotu. Do jídelníčku by je měli zařadit nejen studenti nebo těžce fyzicky pracující, ale i malé děti. Obsahují draslík, hořčík, železo, zinek, které mají pozitivní vliv na vlasy, pokožku, nehty, prostatu a mnohé další biochemické pochody. Stopový prvek měď, v nich obsažený, umožňuje vstřebávání železa ve střevech, a pomáhá tak při prevenci chudokrevnosti. Dále obsahují vitamin E a B1, B2, B3 a B6. Pro nízký obsah sodíku jsou vlašské ořechy vhodné třeba pro osoby s onemocněním ledvin. Jejich pravidelná konzumace má příznivý vliv také na poruchy nervové soustavy.

    „,“textWiki“:“

    Vlašské ořechy jsou snad ty nejznámější. Rostou na ořešáku královském, což je mohutný strom dorůstající výšky kolem 20m. Vlachové (Italové) považovali tento ořech za symbol plodnosti. Oříšky připomínají lidský mozek a podporují i jeho činnost. Mají pozoruhodně vysokou výživnou hodnotu. Do jídelníčku by je měli zařadit nejen studenti nebo těžce fyzicky pracující, ale i malé děti. Obsahují draslík, hořčík, železo, zinek, které mají pozitivní vliv na vlasy, pokožku, nehty, prostatu a mnohé další biochemické pochody. Stopový prvek měď, v nich obsažený, umožňuje vstřebávání železa ve střevech, a pomáhá tak při prevenci chudokrevnosti. Dále obsahují vitamin E a B1, B2, B3 a B6. Pro nízký obsah sodíku jsou vlašské ořechy vhodné třeba pro osoby s onemocněním ledvin. Jejich pravidelná konzumace má příznivý vliv také na poruchy nervové soustavy.

    „}}],“second“:[{„id“:16,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/3491-orechy-text.jpg“,“alt“:“usměvavá žena drží misku s oříšky“,“id“:3491}}]}},{„id“:17,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:18,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Vlašské ořechny také podporují pružnost cév, a díky tomu snižují krevní tlak a riziko infarktu myokardu i mozkové mrtvice. Pomáhají také s neplodností. Bohužel jsou také silnými alergeny, takže někteří si je dopřát nemohou.

    „,“textWiki“:“

    Vlašské ořechny také podporují pružnost cév, a díky tomu snižují krevní tlak a riziko infarktu myokardu i mozkové mrtvice. Pomáhají také s neplodností. Bohužel jsou také silnými alergeny, takže někteří si je dopřát nemohou.

    „}},{„id“:19,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Kešunproti nervozitě“}},{„id“:20,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Kešu ořechy jsou semena ledvinovníku západního. Jde o strom, který se hojně pěstuje v Indii. Dužina je bohatá na vitamín C a oříšky obsahují hodně vitamínu B, včetně kyseliny listové. Spolu se slunečnicovými semínky mají tyto oříšky nejvyšší obsah hořčíku ze všech ořechů a semen vůbec. Mimo hořčíku mají hodně železa, draslíku a fosforu. Také obsahují velké množství karotenoidů. Ty mají pozitivní vliv na sliznici očí a na kůži. Pomohou při nervozitě, pocitech podrážděnosti, únavě, i při bolestivé menstruaci.

    „,“textWiki“:“

    Kešu ořechy jsou semena ledvinovníku západního. Jde o strom, který se hojně pěstuje v Indii. Dužina je bohatá na vitamín C a oříšky obsahují hodně vitamínu B, včetně kyseliny listové. Spolu se slunečnicovými semínky mají tyto oříšky nejvyšší obsah hořčíku ze všech ořechů a semen vůbec. Mimo hořčíku mají hodně železa, draslíku a fosforu. Také obsahují velké množství karotenoidů. Ty mají pozitivní vliv na sliznici očí a na kůži. Pomohou při nervozitě, pocitech podrážděnosti, únavě, i při bolestivé menstruaci.

    „}}]}},{„id“:21,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:22,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Chraňtensrdce s makadamií“}},{„id“:23,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Makadamové ořechy pochází ze stromu makadamia. Ve značně tvrdé skořápce se ukrývají oválné ořechy, které jsou přírodním zdrojem vápníku, hořčíku a fosforu. Makadamie mají společně s para ořechy největší obsah tuků ze všech známých ořechů. Tyto tuky však snižují hladinu cholesterolu a zlepšují proudění krve koronárními arteriemi, tedy cévami co vyživují srdce. Jejich konzumace má blahodárný vliv na celý kardiovaskulární systém. Vylisovaný olej se podobá oleji olivovému, také se hodí ke smažení a do dezertů. Jedinečné účinky má ale i v kosmetice, kde bývá nedílnou součástí různých masážních směsí. Obsahuje vitamíny A, B, E a ochranný UV-faktor 3 až 4.

    „,“textWiki“:“

    Makadamové ořechy pochází ze stromu makadamia. Ve značně tvrdé skořápce se ukrývají oválné ořechy, které jsou přírodním zdrojem vápníku, hořčíku a fosforu. Makadamie mají společně s para ořechy největší obsah tuků ze všech známých ořechů. Tyto tuky však snižují hladinu cholesterolu a zlepšují proudění krve koronárními arteriemi, tedy cévami co vyživují srdce. Jejich konzumace má blahodárný vliv na celý kardiovaskulární systém. Vylisovaný olej se podobá oleji olivovému, také se hodí ke smažení a do dezertů. Jedinečné účinky má ale i v kosmetice, kde bývá nedílnou součástí různých masážních směsí. Obsahuje vitamíny A, B, E a ochranný UV-faktor 3 až 4.

    „}}]}},{„id“:24,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:25,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Pozornna sůl a olej“}},{„id“:26,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Závěrem je třeba říct, že ořechy by měly být nedílnou součástí našeho jídelníčku. Už pro obsah užitečných tuků, bílkovin, vlákniny a vitamínů. Pro co největší užitek je lepší konzumovat je v syrovém stavu, jelikož tepelné úpravy mohou snižovat účinnost aktivních složek. Rovněž není vhodné jíst ořechů příliš velké množství najednou, konzumovat je přesolené a restované na oleji. Spíše udržujte pravidelnost. Důležité je mít na paměti i fakt, že u některých osob může existovat nebo se během života může rozvinout alergie na ořechy. V takovém případě je nutné se jich raději ve svůj prospěch vzdát. A koho nebaví chroupat oříšky samotné, může vyzkoušet naše recepty. Jako lehkou večeři můžete zvolit celerový salát s ořechy, na zahřátí kokosovou polévku s kešu oříšky a jako sladkou tečku naši banánovou bábovku s ořechy.

    „,“textWiki“:“

    Závěrem je třeba říct, že ořechy by měly být nedílnou součástí našeho jídelníčku. Už pro obsah užitečných tuků, bílkovin, vlákniny a vitamínů. Pro co největší užitek je lepší konzumovat je v syrovém stavu, jelikož tepelné úpravy mohou snižovat účinnost aktivních složek. Rovněž není vhodné jíst ořechů příliš velké množství najednou, konzumovat je přesolené a restované na oleji. Spíše udržujte pravidelnost. Důležité je mít na paměti i fakt, že u některých osob může existovat nebo se během života může rozvinout alergie na ořechy. V takovém případě je nutné se jich raději ve svůj prospěch vzdát. A koho nebaví chroupat oříšky samotné, může vyzkoušet naše recepty. Jako lehkou večeři můžete zvolit celerový salát s ořechy, na zahřátí kokosovou polévku s kešu oříšky a jako sladkou tečku naši banánovou bábovku s ořechy.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování