Pomocník při sportu i cukrovce

  • Magnézium
  • 5 minut čtení
  • 4. 11. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Svalové křeče a oslabení po alkoholovém dýchánku – nejznámější případy, kdy saháme po magneziu. Jeho nedostatek však nese mnohem více rizik. Znáte je?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Magnezium, častěji uváděné pod názvem hořčík, patří mezi nepostradatelné látky v lidském organismu. Hraje klíčovou roli při tvorbě energie a podněcuje v těle více jak tři sta biochemických procesů. Významně tak ovlivňuje činnost srdce, imunitu, stavbu kostí a zubů, pružnost svalů a funkčnost nervů. Jeho nejvyšší koncentrace se nachází uvnitř buněk, kde zabraňuje jejich předčasnému stárnutí.

    „,“textWiki“:“

    Magnezium, častěji uváděné pod názvem hořčík, patří mezi nepostradatelné látky v lidském organismu. Hraje klíčovou roli při tvorbě energie a podněcuje v těle více jak tři sta biochemických procesů. Významně tak ovlivňuje činnost srdce, imunitu, stavbu kostí a zubů, pružnost svalů a funkčnost nervů. Jeho nejvyšší koncentrace se nachází uvnitř buněk, kde zabraňuje jejich předčasnému stárnutí.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Při stresu i cukrovce „}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Díky své přítomnosti v buňkách dokáže hořčík pomoci při odstraňování širokého spektra potíží. Tím, že ovlivňuje krevní tlak i tok v krevním řečišti, uvolňuje nejen svalové napětí a křeče, ale dokáže ulevit i od bolestí hlavy. Stejně tak napomáhá i správné srdeční činnosti a udržení zdravé hladiny cholesterolu.

    Dostatečný příjem hořčíku zvyšuje kvalitu spánku a snižuje naopak dopady stresu a únavy. Zásadně se podílí také na léčbě cukrovky, napomáhá totiž nejen ke správnému vstřebávání cukrů, ale zmírňuje i doprovodné obtíže. V neposlední řadě dokáže sportovcům pomoci při získávání energie a relaxaci svalů.

    „,“textWiki“:“

    Díky své přítomnosti v buňkách dokáže hořčík pomoci při odstraňování širokého spektra potíží. Tím, že ovlivňuje krevní tlak i tok v krevním řečišti, uvolňuje nejen svalové napětí a křeče, ale dokáže ulevit i od bolestí hlavy. Stejně tak napomáhá i správné srdeční činnosti a udržení zdravé hladiny cholesterolu.

    Dostatečný příjem hořčíku zvyšuje kvalitu spánku a snižuje naopak dopady stresu a únavy. Zásadně se podílí také na léčbě cukrovky, napomáhá totiž nejen ke správnému vstřebávání cukrů, ale zmírňuje i doprovodné obtíže. V neposlední řadě dokáže sportovcům pomoci při získávání energie a relaxaci svalů.

    „}},{„id“:7,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Nenápadné příznaky „}},{„id“:8,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Příznaky snížené hladiny hořčíku vycházejí především z toho, co všechno magnezium ovlivňuje. Vzhledem k tomu, že tyto symptomy však vykazují i některá další onemocnění, je mnohdy obtížné tento stav odhalit. Patří sem například únava, přecitlivělost, bolesti hlavy a nespavost. Nedostatek hořčíku také ovlivňuje kvalitu vlasů, nehtů a zubů. Mezi známé projevy se řadí také třes a svalové křeče, později i bušení srdce. Snížený příjem hořčíku může zvyšovat i riziko onemocnění osteoporózou či kardiovaskulárními chorobami.

    „,“textWiki“:“

    Příznaky snížené hladiny hořčíku vycházejí především z toho, co všechno magnezium ovlivňuje. Vzhledem k tomu, že tyto symptomy však vykazují i některá další onemocnění, je mnohdy obtížné tento stav odhalit. Patří sem například únava, přecitlivělost, bolesti hlavy a nespavost. Nedostatek hořčíku také ovlivňuje kvalitu vlasů, nehtů a zubů. Mezi známé projevy se řadí také třes a svalové křeče, později i bušení srdce. Snížený příjem hořčíku může zvyšovat i riziko onemocnění osteoporózou či kardiovaskulárními chorobami.

    „}},{„id“:9,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2417-magnesium-text.jpg“,“alt“:“Pohanka“,“id“:2417}},{„id“:10,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jaknhořčík doplnit? „}},{„id“:11,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Existuje mnoho způsobů, jak hořčík doplnit. Na prvním místě by měla být prevence nedostatku magnezia, což zahrnuje konzumaci potravin s jeho vysokým obsahem a naopak omezení alkoholu, který jeho hladinu snižuje. Do jídelníčku je tak vhodné zařadit nejrůznější oříšky a semena, jako například dýňová, tykvová či slunečnicová. Neměl by chybět ani mák a luštěniny, především sója, a dále také obiloviny jako pohanka a pšeničné otruby. Velké množství hořčíku obsahuje také kakao.

    V případě potřeby vyšší dávky lze sáhnout i po minerálních vodách a doplňcích. Ty jsou k dostání ve formě rozpustných tablet, prášku a roztoků. Ve vážných případech se magnezium podává injekčně.

    „,“textWiki“:“

    Existuje mnoho způsobů, jak hořčík doplnit. Na prvním místě by měla být prevence nedostatku magnezia, což zahrnuje konzumaci potravin s jeho vysokým obsahem a naopak omezení alkoholu, který jeho hladinu snižuje. Do jídelníčku je tak vhodné zařadit nejrůznější oříšky a semena, jako například dýňová, tykvová či slunečnicová. Neměl by chybět ani mák a luštěniny, především sója, a dále také obiloviny jako pohanka a pšeničné otruby. Velké množství hořčíku obsahuje také kakao.

    V případě potřeby vyšší dávky lze sáhnout i po minerálních vodách a doplňcích. Ty jsou k dostání ve formě rozpustných tablet, prášku a roztoků. Ve vážných případech se magnezium podává injekčně.

    „}},{„id“:12,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Těhotnénženy a senioři „}},{„id“:13,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Ačkoliv je správná hladina magnezia důležitá pro všechny věkové kategorie, existují skupiny, které mohou být jeho nedostatkem ovlivněny podstatně více. Patří sem těhotné a kojící ženy, senioři, sportovci, ale také alkoholici. Zatímco u dospělého muže je doporučená průměrná denní dávka magnezia 400 mg a u ženy 310, po čtyřicátém roce věku se tato dávka zvyšuje o 20 mg. U těhotných žen se dávka v závislosti na věku zvyšuje až na 360 mg na den.

    Jakkoli se cítíte vitální a zdraví, je vhodné potraviny s vysokým obsahem magnezia zařadit i do běžného jídelníčku. Jeho nedostatek totiž způsobuje podstatně vážnější problémy, než jeho přebytek, ke kterému dochází jen vzácně.

    „,“textWiki“:“

    Ačkoliv je správná hladina magnezia důležitá pro všechny věkové kategorie, existují skupiny, které mohou být jeho nedostatkem ovlivněny podstatně více. Patří sem těhotné a kojící ženy, senioři, sportovci, ale také alkoholici. Zatímco u dospělého muže je doporučená průměrná denní dávka magnezia 400 mg a u ženy 310, po čtyřicátém roce věku se tato dávka zvyšuje o 20 mg. U těhotných žen se dávka v závislosti na věku zvyšuje až na 360 mg na den.

    Jakkoli se cítíte vitální a zdraví, je vhodné potraviny s vysokým obsahem magnezia zařadit i do běžného jídelníčku. Jeho nedostatek totiž způsobuje podstatně vážnější problémy, než jeho přebytek, ke kterému dochází jen vzácně.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování