Posilněte imunitu otužováním vodou

  • Otužování
  • 9 minut čtení
  • 20. 2. 2018
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Zdraví
  • Nebojíte se, dát si studenou sprchu či procházku za každého počasí? Imunitní systém se vám za to odvděčí!

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    V předešlýchnčláncích jsme vás obeznámili s otužovánímnsluncem i vzduchem.nI přes to, že letní měsíce jsou ještě v nedohledu, otužování sluncem můžetenpraktikovat po celý rok. Na podzim a v zimě je slunečních paprsků podstatněnméně, ale stále jsou bohatým zdrojem vitamínu D, který má příznivé účinky nanorganismus a zlepšuje náladu. Proto si snažte dopřát slunečné procházky co nejčastěji,ni když už je venku chladno. Když se vydáte do vyšší nadmořské výšky,nnezapomeňte ani v zimě na opalovací krém, zejména na obličej, kde jenpokožka velmi citlivá. Na procházku na čerstvém vzduchu nezanevřete, ani kdyžnje venku větrno či poprchává. Nezapomínejte doma pravidelně větrat anvyzkoušejte si dechová cvičení u otevřeného okna. Takhle snadno kombinujte dvandruhy již zmiňovaného otužování. Když k nim přidáte ještě otužování vodou,nurčitě svou imunitu posílíte.

    „,“textWiki“:“

    V předešlýchnčláncích jsme vás obeznámili s otužovánímnsluncem i vzduchem.nI přes to, že letní měsíce jsou ještě v nedohledu, otužování sluncem můžetenpraktikovat po celý rok. Na podzim a v zimě je slunečních paprsků podstatněnméně, ale stále jsou bohatým zdrojem vitamínu D, který má příznivé účinky nanorganismus a zlepšuje náladu. Proto si snažte dopřát slunečné procházky co nejčastěji,ni když už je venku chladno. Když se vydáte do vyšší nadmořské výšky,nnezapomeňte ani v zimě na opalovací krém, zejména na obličej, kde jenpokožka velmi citlivá. Na procházku na čerstvém vzduchu nezanevřete, ani kdyžnje venku větrno či poprchává. Nezapomínejte doma pravidelně větrat anvyzkoušejte si dechová cvičení u otevřeného okna. Takhle snadno kombinujte dvandruhy již zmiňovaného otužování. Když k nim přidáte ještě otužování vodou,nurčitě svou imunitu posílíte.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“A jak na to?“}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Otužování vodou je nejznámějšímndruhem otužování, nejde však o polévání se ledovou vodou nebo plavánínv mrazivé vodě, jak si kde kdo myslí. I při otužování vodou je třebandodržovat určité zásady, aby bylo pro organismus co nejefektivnější, a pro vásnco nejpříjemnější. S otužováním vodou může začít každý zdravý člověk,ndokonce i děti od 3 let. Nejlepší variantou je začít vlažnou vodou a postupně teplotunvody snižovat. Na začátek jsou vhodné krátké intervaly, každý má totiž na chladnjinou toleranci. Osprchujte se například teplou vodou, na jakou jste zvyklí.nPotom změňte teplotu na cca 15 – 20°C a vydržte zhruba 10 – 15 sekund. Časnpod studenou sprchou by se měl postupně prodlužovat, neměl by však překročit 3nminuty v zimě a 5 minut v létě.

    Otužujte vždy celé tělo kroměnhlavy. Když si budete studenou vodou umývat jen ruce, tvář nebo třeba pouzentrup, otužování nebude účinné. Vhodné je začít sprchováním od nohou, postupněnsprchovat paže, hruď, břicho, šíji a tvář. Potom opět následuje sprchovánínteplou vodou. Takové střídání je potřeba opakovat jednou až dvakrátnv průběhu sprchování a na závěr skončit se studenou vodou. Otužování jennejlepší praktikovat ráno a před jídlem. Samozřejmě je vhodné i večer, tím všaknranní otužování nenahradíte, ale pouze doplníte. Ráno je potřebné otužovat sendvakrát déle než večer. Při sprchování se pohybujte, nestůjte na jednom místě.nSedací koupel ve studené vodě se nedoporučuje. Kromě imunity posilujete takénpevnou vůli. Po osprchování se utřete suchým ručníkem. Hlavu si nenamáčejte,npouze obličej. Abyste si nenamočili vlasy, můžete použít koupací čepici. Po důkladnémnosušení můžete proceduru zakončit zahřívacími cviky, aby se vaše tělo prokrvilona prohřálo. Pak se nasnídejte. Jestliže jste v časové tísni, rannínotužování vynechejte. Je důležité, abyste se neotužovali, když máte shon annejste v pohodě. Neprospívá to pak celkové psychické pohodě, ale můžetentím podpořit stresové pocity. I tak se ale snažte otužovat pravidelně, ideálněnkaždý den. Pravidelnost je totiž důležitá především v začátcích, protoženjakmile několik dnů vynecháte, nabytá otužilost rychle klesne.

    S otužováním vodou ale souvisí také koupele venvaně. Jestliže milujete odpočinek v teplé vodě, dohlédněte na to, aby vodannepřesahovala 38°C. Inpo koupeli se na závěr opláchněte vlažnou až studenou vodou a teprve potom senosušte. Koupel v horké vodě narušuje výsledky otužování a může dokoncenzapříčinit prochladnutí. Otužování určitě vynechejte, když se necítíte fit,nrovněž v průběhu nemoci a minimálně týden po uzdravení.

    „,“textWiki“:“

    Otužování vodou je nejznámějšímndruhem otužování, nejde však o polévání se ledovou vodou nebo plavánínv mrazivé vodě, jak si kde kdo myslí. I při otužování vodou je třebandodržovat určité zásady, aby bylo pro organismus co nejefektivnější, a pro vásnco nejpříjemnější. S otužováním vodou může začít každý zdravý člověk,ndokonce i děti od 3 let. Nejlepší variantou je začít vlažnou vodou a postupně teplotunvody snižovat. Na začátek jsou vhodné krátké intervaly, každý má totiž na chladnjinou toleranci. Osprchujte se například teplou vodou, na jakou jste zvyklí.nPotom změňte teplotu na cca 15 – 20°C a vydržte zhruba 10 – 15 sekund. Časnpod studenou sprchou by se měl postupně prodlužovat, neměl by však překročit 3nminuty v zimě a 5 minut v létě.

    Otužujte vždy celé tělo kroměnhlavy. Když si budete studenou vodou umývat jen ruce, tvář nebo třeba pouzentrup, otužování nebude účinné. Vhodné je začít sprchováním od nohou, postupněnsprchovat paže, hruď, břicho, šíji a tvář. Potom opět následuje sprchovánínteplou vodou. Takové střídání je potřeba opakovat jednou až dvakrátnv průběhu sprchování a na závěr skončit se studenou vodou. Otužování jennejlepší praktikovat ráno a před jídlem. Samozřejmě je vhodné i večer, tím všaknranní otužování nenahradíte, ale pouze doplníte. Ráno je potřebné otužovat sendvakrát déle než večer. Při sprchování se pohybujte, nestůjte na jednom místě.nSedací koupel ve studené vodě se nedoporučuje. Kromě imunity posilujete takénpevnou vůli. Po osprchování se utřete suchým ručníkem. Hlavu si nenamáčejte,npouze obličej. Abyste si nenamočili vlasy, můžete použít koupací čepici. Po důkladnémnosušení můžete proceduru zakončit zahřívacími cviky, aby se vaše tělo prokrvilona prohřálo. Pak se nasnídejte. Jestliže jste v časové tísni, rannínotužování vynechejte. Je důležité, abyste se neotužovali, když máte shon annejste v pohodě. Neprospívá to pak celkové psychické pohodě, ale můžetentím podpořit stresové pocity. I tak se ale snažte otužovat pravidelně, ideálněnkaždý den. Pravidelnost je totiž důležitá především v začátcích, protoženjakmile několik dnů vynecháte, nabytá otužilost rychle klesne.

    S otužováním vodou ale souvisí také koupele venvaně. Jestliže milujete odpočinek v teplé vodě, dohlédněte na to, aby vodannepřesahovala 38°C. Inpo koupeli se na závěr opláchněte vlažnou až studenou vodou a teprve potom senosušte. Koupel v horké vodě narušuje výsledky otužování a může dokoncenzapříčinit prochladnutí. Otužování určitě vynechejte, když se necítíte fit,nrovněž v průběhu nemoci a minimálně týden po uzdravení.

    „}},{„id“:7,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Otužilý organismus má tendenci si „poraditnsám““}},{„id“:8,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Když se podle výše zmiňovanýchnpokynů budete otužovat půl roku a déle, nemusíte mít strach sportovat inv chladném počasí venku, například běhat, jezdit na kole, cvičit. Přintakových aktivitách v zimě byste měli být stále v pohybu. Tímtonzpůsobem zocelíte organismus a zaznamenáte nižší výskyt různých chorob,npředevším nachlazení. Když už onemocníte, průběh nemoci bude mnohem lehčí anrychleji se uzdravíte. Otužilý organismus má tendenci si „poradit sám“. Studenánvoda, když je hygienicky nezávadná, nemá žádné vedlejší účinky, kroměncitlivějšího vnímání chladu u začátečníků. Pravidelným otužováním zvyšujetenpráh citlivosti vůči bakteriálním a virovým choroboplodným zárodkům, organismusnsi pak dokáže s nákazou poradit lépe než organismus neotužilého jedince.nKdyž podporujete svůj imunitní systém, snižujete také negativní reakce vůčinmnohým alergenům, kterými jsme obklopeni. Ochlazením těla dochází ke stáhnutíncév, následným zahřátím zase k jejich roztáhnutí. Tím se zlepšujenelasticita cév, což oddaluje proces stárnutí. Kromě těchto výhod otužilcindaleko lépe snáší výkyvy počasí. Nedělají jim problémy dlouhé zimy ani horkánléta.

    Jestliže se vám domácí otužovánínzamlouvá a toužíte se ještě nějak zlepšovat, po 1 až 2letém praktikování můžetenpřejít na tzv. sportovní otužování. To ale vyžaduje daleko více sebekontroly andisciplíny. Ne každý zvládne plavat v řece či jezeře, jehož teplotandosahuje přibližně 5°C. Zde už ale hovoříme o opravdu dlouholetých antrénovaných otužilcích. Většinou se začíná s plaváním ve vodě, jejížnteplota má více než 20°C a postupně si „naordinujete“ chladnější a chladnější.nPodle teploty vody se určuje maximální čas, který byste v ní měli strávit.nIdeální je otužování ve skupinách. Psychicky se budete cítit lépe, můžete sennavzájem podporovat a pomáhat si. Plaváním ve studené vodě se upevňuje pevnánvůle, vyplavují se v těle endorfiny – hormony štěstí a také adrenalin,ndíky kterému snadněji překonáte každodenní stres a špatnou náladu, která senčastěji objevuje především v podzimních a zimních měsících.

    S otužováním ale souvisíntaké strava. Důležitý je především dostatečný příjemntekutin a dostatečné množství ovocena zeleniny. Při ochlazení dochází ke zpomalenému odbourávání tuků, takženjestli nechcete, aby se vám tuky začaly ukládat na bocích či bříšku, vyhněte senjejich nadměrné konzumaci bezprostředně po otužování. Vždy mějte na paměti, ženje třeba poslouchat své vlastní tělo, nedělejte něco, co vám je opravdunnepříjemné a také nepřeceňujte své schopnosti.

    Začátky otužování studenou vodou nemusí být pro mnohénpříjemné. Začněte postupně a držíme vám palce, abyste vydrželi. Organismus sinzvykne poměrně rychle, výsledek stojí za to!

    „,“textWiki“:“

    Když se podle výše zmiňovanýchnpokynů budete otužovat půl roku a déle, nemusíte mít strach sportovat inv chladném počasí venku, například běhat, jezdit na kole, cvičit. Přintakových aktivitách v zimě byste měli být stále v pohybu. Tímtonzpůsobem zocelíte organismus a zaznamenáte nižší výskyt různých chorob,npředevším nachlazení. Když už onemocníte, průběh nemoci bude mnohem lehčí anrychleji se uzdravíte. Otužilý organismus má tendenci si „poradit sám“. Studenánvoda, když je hygienicky nezávadná, nemá žádné vedlejší účinky, kroměncitlivějšího vnímání chladu u začátečníků. Pravidelným otužováním zvyšujetenpráh citlivosti vůči bakteriálním a virovým choroboplodným zárodkům, organismusnsi pak dokáže s nákazou poradit lépe než organismus neotužilého jedince.nKdyž podporujete svůj imunitní systém, snižujete také negativní reakce vůčinmnohým alergenům, kterými jsme obklopeni. Ochlazením těla dochází ke stáhnutíncév, následným zahřátím zase k jejich roztáhnutí. Tím se zlepšujenelasticita cév, což oddaluje proces stárnutí. Kromě těchto výhod otužilcindaleko lépe snáší výkyvy počasí. Nedělají jim problémy dlouhé zimy ani horkánléta.

    Jestliže se vám domácí otužovánínzamlouvá a toužíte se ještě nějak zlepšovat, po 1 až 2letém praktikování můžetenpřejít na tzv. sportovní otužování. To ale vyžaduje daleko více sebekontroly andisciplíny. Ne každý zvládne plavat v řece či jezeře, jehož teplotandosahuje přibližně 5°C. Zde už ale hovoříme o opravdu dlouholetých antrénovaných otužilcích. Většinou se začíná s plaváním ve vodě, jejížnteplota má více než 20°C a postupně si „naordinujete“ chladnější a chladnější.nPodle teploty vody se určuje maximální čas, který byste v ní měli strávit.nIdeální je otužování ve skupinách. Psychicky se budete cítit lépe, můžete sennavzájem podporovat a pomáhat si. Plaváním ve studené vodě se upevňuje pevnánvůle, vyplavují se v těle endorfiny – hormony štěstí a také adrenalin,ndíky kterému snadněji překonáte každodenní stres a špatnou náladu, která senčastěji objevuje především v podzimních a zimních měsících.

    S otužováním ale souvisíntaké strava. Důležitý je především dostatečný příjemntekutin a dostatečné množství ovocena zeleniny. Při ochlazení dochází ke zpomalenému odbourávání tuků, takženjestli nechcete, aby se vám tuky začaly ukládat na bocích či bříšku, vyhněte senjejich nadměrné konzumaci bezprostředně po otužování. Vždy mějte na paměti, ženje třeba poslouchat své vlastní tělo, nedělejte něco, co vám je opravdunnepříjemné a také nepřeceňujte své schopnosti.

    Začátky otužování studenou vodou nemusí být pro mnohénpříjemné. Začněte postupně a držíme vám palce, abyste vydrželi. Organismus sinzvykne poměrně rychle, výsledek stojí za to!

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování