Poznejte s námi Dukanovu dietu

  • Diety
  • 11 minut čtení
  • 8. 7. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • V současnosti jsou různé diety velmi populární. Názory na ně se ale liší. Jsou ale opravdu účinné a jak fungují? Mohou přinášet třeba i zdravotní rizika?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Slovo dieta zná určitě každý a většina si pod tímto pojmem představuje určité omezování v jídle či dokonce hladovku a mnohdy není daleko od pravdy. Striktní pravidla mnoha diet a jejich rizika jsme si již představili. V druhém díle našeho seriálu o dietách vám představíme principy Dukanovy diety, která upravuje jídelníček podle specifických pravidel. Pokud vás zajímá některá jiná dieta, sledujte náš seriál, jistě se o ní také zmíníme.

    „,“textWiki“:“

    Slovo dieta zná určitě každý a většina si pod tímto pojmem představuje určité omezování v jídle či dokonce hladovku a mnohdy není daleko od pravdy. Striktní pravidla mnoha diet a jejich rizika jsme si již představili. V druhém díle našeho seriálu o dietách vám představíme principy Dukanovy diety, která upravuje jídelníček podle specifických pravidel. Pokud vás zajímá některá jiná dieta, sledujte náš seriál, jistě se o ní také zmíníme.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Dukanova dieta „}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Skládá ze 4 fází, z nichž každá má svá pravidla a specifika. Pro všechny však stejně platí striktní dodržování pitného režimu, což znamená denně vypít alespoň 2 litry tekutin a denně sníst až tři lžíce ovesných otrub. Autorem této diety je francouzský výživový odborník Dr. Pierre Dukan. Dietu představil před desíti roky v rámci své knihy „Neumím zhubnout“, která se rázem stala bestsellerem. Od té doby touto metodou hubne spousta žen, mužů a je populární také u spousty celebrit. Tato dieta však vyžaduje silnou vůli a velkou dávku trpělivosti.

    Instrukce k jednotlivým fázím této diety jsou v podstatě jednoduché. Nejde o žádné počítání kalorií či přesné sledování velikosti porcí. Jíte ale jen to, co je povolené a v časovém rozmezí, které je striktně dané.

    „,“textWiki“:“

    Skládá ze 4 fází, z nichž každá má svá pravidla a specifika. Pro všechny však stejně platí striktní dodržování pitného režimu, což znamená denně vypít alespoň 2 litry tekutin a denně sníst až tři lžíce ovesných otrub. Autorem této diety je francouzský výživový odborník Dr. Pierre Dukan. Dietu představil před desíti roky v rámci své knihy „Neumím zhubnout“, která se rázem stala bestsellerem. Od té doby touto metodou hubne spousta žen, mužů a je populární také u spousty celebrit. Tato dieta však vyžaduje silnou vůli a velkou dávku trpělivosti.

    Instrukce k jednotlivým fázím této diety jsou v podstatě jednoduché. Nejde o žádné počítání kalorií či přesné sledování velikosti porcí. Jíte ale jen to, co je povolené a v časovém rozmezí, které je striktně dané.

    „}},{„id“:7,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“1. Útočnánfáze „}},{„id“:8,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Povolené jsou pouze bílkoviny, různé druhy masa, které však nesmí být smažené. Konzumuje se tedy maso grilované, pečené nebo vařené ve vodě či páře. Zde může být problém. I když maso upravíme co nejšetrnějším způsobem, takové množství člověku, který má sklon například k dně, může onemocnění spustit nebo výrazně zhoršit. Stejně tak v případě osob se zvýšeným krevním tlakem, zvýšenou hladinou cholesterolu, nebo s onemocněním ledvin, o které daný člověk vůbec nemusí vědět. Další hrozbou útočné fáze, je vyloučení ovoce i zeleniny, které jsou přírodním zdrojem sacharidů a vlákniny. Jejich vyloučení pro tělo znamená poměrně velkou zátěž.

    „,“textWiki“:“

    Povolené jsou pouze bílkoviny, různé druhy masa, které však nesmí být smažené. Konzumuje se tedy maso grilované, pečené nebo vařené ve vodě či páře. Zde může být problém. I když maso upravíme co nejšetrnějším způsobem, takové množství člověku, který má sklon například k dně, může onemocnění spustit nebo výrazně zhoršit. Stejně tak v případě osob se zvýšeným krevním tlakem, zvýšenou hladinou cholesterolu, nebo s onemocněním ledvin, o které daný člověk vůbec nemusí vědět. Další hrozbou útočné fáze, je vyloučení ovoce i zeleniny, které jsou přírodním zdrojem sacharidů a vlákniny. Jejich vyloučení pro tělo znamená poměrně velkou zátěž.

    „}}]}},{„id“:9,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    V útočné fázi je dále povoleno jíst vejce, preferované jsou bílky. Mezi další vhodné suroviny patří také některé mléčné výrobky – mléko, tvaroh, jogurt, které však smí obsahovat pouze 4 – 6 % tuku. Co se týče nápojů, možné je pít vodu, čaj a výjimečně kávu. Při přípravě pokrmů lze dochucovat bylinkami, kořením, solí a hořčicí. První fáze by neměla trvat déle než 5 dní.

    „,“textWiki“:“

    V útočné fázi je dále povoleno jíst vejce, preferované jsou bílky. Mezi další vhodné suroviny patří také některé mléčné výrobky – mléko, tvaroh, jogurt, které však smí obsahovat pouze 4 – 6 % tuku. Co se týče nápojů, možné je pít vodu, čaj a výjimečně kávu. Při přípravě pokrmů lze dochucovat bylinkami, kořením, solí a hořčicí. První fáze by neměla trvat déle než 5 dní.

    „}}],“second“:[{„id“:11,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“V 1. fázi je nutné:“,“data“:“-tSníst 1 a ½ lžíce ovesných otrub denně,n-tminimálně 20 minut chůze denně.n“}}]}},{„id“:12,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:13,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“2.nFáze – Rovnoměrná ztráta“}}]}},{„id“:14,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:15,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“V 2. fázi je nutné:“,“data“:“-tSníst 2 lžíce ovesných otrub denně,n-tminimálně 30 minut chůze denně (pohyb je nutný v každé fázi pro udržení svalů a rychlého metabolismu).“}}],“second“:[{„id“:16,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Střídání bílkovin a zeleniny. Rozložení jídelníčku je stejné jako ve fázi první. Můžete do jídelníčku přidat jakoukoli zeleninu. Zapomeňte však na hrách, kukuřici, brambory a čočku. Z ovoce je třeba vyloučit avokádo. Nepovolenou potravinou je také rýže. Ve fázi je nutné setrvat alespoň 7 dní. Skoro dva týdny bez ovoce je dlouhá doba, kdy organismu mohou chybět vitaminy z ovoce a to pak vést k pocitu únavy, nesoustředění, vyčerpaní a tedy i k nechuti pokračovat v stravovacím systému. Zcela v první a druhé fázi také chybí ořechy, které jsou zdrojem v tucích rozpustných vitaminů, zdraví prospěšných olejů i bílkovin.

    „,“textWiki“:“

    Střídání bílkovin a zeleniny. Rozložení jídelníčku je stejné jako ve fázi první. Můžete do jídelníčku přidat jakoukoli zeleninu. Zapomeňte však na hrách, kukuřici, brambory a čočku. Z ovoce je třeba vyloučit avokádo. Nepovolenou potravinou je také rýže. Ve fázi je nutné setrvat alespoň 7 dní. Skoro dva týdny bez ovoce je dlouhá doba, kdy organismu mohou chybět vitaminy z ovoce a to pak vést k pocitu únavy, nesoustředění, vyčerpaní a tedy i k nechuti pokračovat v stravovacím systému. Zcela v první a druhé fázi také chybí ořechy, které jsou zdrojem v tucích rozpustných vitaminů, zdraví prospěšných olejů i bílkovin.

    „}}]}},{„id“:17,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:18,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“3. Fázen- Upevnění“}},{„id“:19,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Druhy potravin se opět nemění, ale povolená je navíc jedna porce ovoce, kromě hroznového vína, banánů a sušeného ovoce. Povolené jsou i dva krajíce celozrnného chleba. Můžete také přidat nízkotučný sýr. Brambory a rýže se konzumují příležitostně. Tato fáze je výjimečná tím, že jednou za týden si můžete dovolit „zhřešit“ a sníst cokoli, na co máte chuť. Třetí fáze by měla přijít ve chvíli, kdy jste dosáhli prvních váhových úbytků a její trvání je přímo závislé na tom, kolik kilogramů se vám podařilo shodit. Každý kilogram zde znamená 10 dní upevňující fáze. Musí se však stále dodržet jeden čistě bílkovinný den (z 1. fáze) týdně.

    „,“textWiki“:“

    Druhy potravin se opět nemění, ale povolená je navíc jedna porce ovoce, kromě hroznového vína, banánů a sušeného ovoce. Povolené jsou i dva krajíce celozrnného chleba. Můžete také přidat nízkotučný sýr. Brambory a rýže se konzumují příležitostně. Tato fáze je výjimečná tím, že jednou za týden si můžete dovolit „zhřešit“ a sníst cokoli, na co máte chuť. Třetí fáze by měla přijít ve chvíli, kdy jste dosáhli prvních váhových úbytků a její trvání je přímo závislé na tom, kolik kilogramů se vám podařilo shodit. Každý kilogram zde znamená 10 dní upevňující fáze. Musí se však stále dodržet jeden čistě bílkovinný den (z 1. fáze) týdně.

    „}}]}},{„id“:20,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:21,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Délku této fáze vypočítáme: počet shozených kg x 10 dnů, (za každé zhubnuté kilo 10 dnů). To znamená, např. po zhubnutí 10 kg je nutno tuto fázi držet 100 dnů, po ztrátě 15 kg fáze musí trvat 150 dnů. A když se podaří dostat 30 kg dolů, musí se to vydržet 300 dnů.

    „,“textWiki“:“

    Délku této fáze vypočítáme: počet shozených kg x 10 dnů, (za každé zhubnuté kilo 10 dnů). To znamená, např. po zhubnutí 10 kg je nutno tuto fázi držet 100 dnů, po ztrátě 15 kg fáze musí trvat 150 dnů. A když se podaří dostat 30 kg dolů, musí se to vydržet 300 dnů.

    „}}],“second“:[{„id“:22,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“V 3. fázi je nutné:“,“data“:“-tSníst 2 a ½ lžíce ovesných otrub denně,n-tminimálně 25 minut chůze denně.n“}}]}},{„id“:23,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:24,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“4. Definitivní fáze“}}]}},{„id“:25,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:26,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Ve 4. fázi je nutné:“,“data“:“-tJeden čistě bílkovinný den týdně (z 1. fáze), stejně jako v 3. fázi,n-tsníst 3 lžíce ovesných otrub denně,n-tminimálně 20 minut chůze denně a zapomeňte na výtahy!“}}],“second“:[{„id“:27,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Zde už jste dosáhli téměř cíle a můžete jíst, co chcete. Je třeba dodržovat pouze jedno jediné pravidlo. Jeden den v týdnu, nejlépe čtvrtek, je potřeba mít čistě bílkovinnou stravu, stejně jako v první fázi. Tento systém je důležité dodržovat stále, stejně jako sníst denně až tři lžíce ovesných otrub a vypít minimálně 2 litry tekutin.

    „,“textWiki“:“

    Zde už jste dosáhli téměř cíle a můžete jíst, co chcete. Je třeba dodržovat pouze jedno jediné pravidlo. Jeden den v týdnu, nejlépe čtvrtek, je potřeba mít čistě bílkovinnou stravu, stejně jako v první fázi. Tento systém je důležité dodržovat stále, stejně jako sníst denně až tři lžíce ovesných otrub a vypít minimálně 2 litry tekutin.

    „}}]}},{„id“:28,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:29,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Proč Dukanovu dietu (ne)držet:“}},{„id“:30,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Dukanova dieta je založená na nízkém příjmu sacharidů. Dbá se na to, aby mělo tělo dostatek bílkovin, které jsou zdrojem energie, podporují udržení zvýšeného metabolismu i v období redukce hmotnosti a nepřibírá se z nich. Chrání před poklesem svalové hmoty a jo-jo efektem. Hubnout by se tedy měly pouze tuky. Další výhodou je, že ručička váhy jde dolů poměrně rychle a výsledky jsou opravdu brzy viditelné. Aby však byl úbytek váhy trvalý, je nutné, aby došlo celkově ke změně životního stylu. Pokud se po dietě vrátíte zpět ke starým návykům, je výsledek bohužel neudržitelný. V průběhu diety nemáte hlad, protože bílkoviny i otruby, které jsou součástí, zasytí. Po otrubách je třeba sáhnout i tehdy, když vás přepadne „vlčí hlad“ nebo chuť mlsat.

    „,“textWiki“:“

    Dukanova dieta je založená na nízkém příjmu sacharidů. Dbá se na to, aby mělo tělo dostatek bílkovin, které jsou zdrojem energie, podporují udržení zvýšeného metabolismu i v období redukce hmotnosti a nepřibírá se z nich. Chrání před poklesem svalové hmoty a jo-jo efektem. Hubnout by se tedy měly pouze tuky. Další výhodou je, že ručička váhy jde dolů poměrně rychle a výsledky jsou opravdu brzy viditelné. Aby však byl úbytek váhy trvalý, je nutné, aby došlo celkově ke změně životního stylu. Pokud se po dietě vrátíte zpět ke starým návykům, je výsledek bohužel neudržitelný. V průběhu diety nemáte hlad, protože bílkoviny i otruby, které jsou součástí, zasytí. Po otrubách je třeba sáhnout i tehdy, když vás přepadne „vlčí hlad“ nebo chuť mlsat.

    „}}]}},{„id“:31,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:32,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Na první problém totiž můžete narazit hned v první fázi diety, která je poměrně radikální. Když jsou povolené pouze bílkoviny, tělu chybí podstatné množství vitamínů, které jindy běžně přijímáte ve stravě. Proto se doporučuje začít brát vitamínové doplňky, což jasně poukazuje na nedostatečně pestré složení stravy. Zelenina se sice přidává v druhé fázi, nicméně ovoce je v průběhu celé diety nedostatečné množství. Rychlou změnou stravy se také často objevují silné bolesti hlavy, únava či podráždění, které mohou trvat i několik dní. Nadměrný příjem bílkovin také přetěžuje ledviny a to i u zdravých osob. U osob s onemocněním ledvin je příjem takového množství zcela nemyslitelný, nadbytek bílkovin dokonce může ohrozit kardiovaskulární systém.

    „,“textWiki“:“

    Na první problém totiž můžete narazit hned v první fázi diety, která je poměrně radikální. Když jsou povolené pouze bílkoviny, tělu chybí podstatné množství vitamínů, které jindy běžně přijímáte ve stravě. Proto se doporučuje začít brát vitamínové doplňky, což jasně poukazuje na nedostatečně pestré složení stravy. Zelenina se sice přidává v druhé fázi, nicméně ovoce je v průběhu celé diety nedostatečné množství. Rychlou změnou stravy se také často objevují silné bolesti hlavy, únava či podráždění, které mohou trvat i několik dní. Nadměrný příjem bílkovin také přetěžuje ledviny a to i u zdravých osob. U osob s onemocněním ledvin je příjem takového množství zcela nemyslitelný, nadbytek bílkovin dokonce může ohrozit kardiovaskulární systém.

    „}}],“second“:[{„id“:33,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“NENECHTE SE ALE ZLÁKAT BEZ DOSTATKU INFORMACÍ!“}}]}},{„id“:34,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:35,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Jako většina diet, i tato má tedy svá pro i proti. Vždy se tedy dobře rozmyslete, než své tělo vystavíte novému režimu. Nejprve si zjistěte svůj zdravotní stav a pak se teprve rozhodujte, zda je pro Vás tato dieta vůbec vhodná a určitě také zvažte, zda není lepší změnit celkově své stravovací návyky.

    Sledujte naše stránky pravidelně, již brzy vám představíme další díl seriálu o populárních dietách.

    „,“textWiki“:“

    Jako většina diet, i tato má tedy svá pro i proti. Vždy se tedy dobře rozmyslete, než své tělo vystavíte novému režimu. Nejprve si zjistěte svůj zdravotní stav a pak se teprve rozhodujte, zda je pro Vás tato dieta vůbec vhodná a určitě také zvažte, zda není lepší změnit celkově své stravovací návyky.

    Sledujte naše stránky pravidelně, již brzy vám představíme další díl seriálu o populárních dietách.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování