Procházkou ke zdraví!

  • Chůze
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Chůze patří mezi opomíjené pohybové aktivity a přitom je ideální pohybovou aktivitou. Na rozdíl od podzimu a zimy byla předcházející období ideálním časem ke sportování a k nejrůznějším fyzickým aktivitám.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    V létě většina z nás nemá problém s nedostatkem pohybu – plaveme,jezdíme na kole, chodíme na túry a různé výlety. Ale teď, když jesychravo, deštivo, větrno…? Nejraději bychom zůstali zalezlí jakomedvědi celou zimu v posteli. Navíc přece lékaři doporučují senepřepínat… Ale úplně vypustit fyzickou aktivitu také není pro našezdraví ideální. Pro všechny generace, sportovce i nesportovce a i prorůzné zdravotní potíže, se jako ideální doporučuje nejpřirozenější pohyb- tedy chůze. Stačí se teple obléknout, vhodně obout a můžeme vyrazitna procházku či výlet. Ty jsou vhodným programem pro celou rodinu a jemožné je přizpůsobit členům rodiny – těm nejmenším, rodičům, prarodičům,ale i domácím mazlíčkům. Navíc v tomto období příroda hraje všemibarvami, a tak se můžeme kochat jejími krásami.

    Počítá se každý krok

    Nejenvýlety a procházky, ale i pár kroků navíc v běžném provozu – z práce ado práce, na nákupy, do školy…, místo jízdy tramavají dojít pár stanicpěšky, místo výtahu vyběhnout pár pater pěšky apod. Těmito pár krokynavíc můžeme nahradit pohybové aktivity, které nám přes léto zajišťovalyudržení naší fyzické kondice. Chůze se zdá být samozřejmostí, kteroupřece není třeba vyhledávat, vždyť se stále potřebujeme někam dostat.Ale ruku na srdce, kolik toho nachodíme pěšky…? Většina z nás nasedne doauta a přesouváme se celý den autem, a používáme-li MHD, uděláme párkroků navíc při přestupu z jednoho prostředku do druhého. Kvůli tomudnes většina z nás neujde za den ani pár kilometrů. Studie dokonceuvedly v průměru pouze 1 km denně pěší chůze, což je velmi málo a je to ijeden ze zásadních důvodů rostoucí obezity – nedostatek přirozenéhopohybu.

    Chůze je ideálním prostředkem k udržení fyzické zdatnosti a upevnění zdraví

    Chůzemá velkou výhodu ve srovnání s jinými sporty, že ji může provozovattéměř každý bez ohledu na věk a zdravotní stav. Není omezena prostoremnebo místem, kde se může provozovat. Z lékařského hlediska prospívákondici, svalům, srdci a je prostředkem ke snížení tělesné hmotnosti.Při středně rychlé chůzi spálí organismus za hodinu kolem 1210 kJ, vterénu se výdej zvýší až na 1700 kJ za hodinu. K tomu, abychom pocítilipříznivý účinek chůze na zdraví, by měly stačit tři měsíce pravidelné aintenzivní chůze. Postačuje k tomu ujít kolem 7 km denně v průměrnérychlosti kolem 4 km/h. Již po třech měsících pravidelné chůze klesáriziko onemocnění srdce, snižují se hodnoty nebezpečných tuků v krvi(lipidů), klesá krevní tlak a cukr. Člověk je výrazně zdatnější. Lidé,kteří chodí pravidelně, tak mají předpoklad k delšímu dožití bezzdravotních problémů a potíží s hybností. Chůze je přirozený prostředekpohybu a je na každém z nás, zda jej využije ke zlepšení své fyzické,ale i psychické, kondice.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů