Prozradíme vám, jak ideálně dlouho spát

  • Kvalitní spánek
  • 4 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Pět, šest, sedm nebo snad devět hodin? Odpověď není zapsaná v žádné učebnici medicíny. Nenajdete ji ani na internetu nebo u nejlepšího lékaře na světě. Univerzální odpověď totiž neexistuje, přestože doporučení je jistě nespočet.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Že je spánek pro organismus velmi prospěšný, o tom snad nikdo nepochybuje. Otázkou však je, jak ideálně dlouho spát. Obecnou pravdou je, že by měl zdravý, dospělý člověk spát denně šest až osm hodin. Některým lidem však bohatě stačí třeba hodin pět. Najdou se však i výjimky – lidé, kteří pokud nespí víc než 9 hodin, cítí se, jako kdyby je přejel parní válec. Naproti tomu malému procentu osob stačí i 4 hodiny denně.

    Ideální počet hodin spánku je tedy velmi subjektivní údaj a rozhodující je také věk dané osoby. Je jasné, že takový kojenec toho naspí daleko víc než dospělý člověk. Senioři toho naopak obvykle příliš nenaspí. Může to být způsobeno tím, že se za život naučili na určitý režim, například časné vstávání do práce a i když už by si mohli přispat, jejich tělo si zažitý režim stále drží. Není to však pravidlo a rozhodně existují i senioři, kteří spí vydatně a hodně.

    Neméně důležitou roli hraje kvalita spánku. Můžeme spát až devět hodin, ale když kolem nás bude ruch, budeme se stále budit, nebude nám vyhovovat lůžko, probudíme se unavení, jako kdybychom spali sotva tři hodiny. Proto je velmi důležité, abychom se ve vlastní ložnici cítili co nejlépe. Místnost, kde spíme, by měla být tichá, temná a svou pozornost bychom měli obrátit také k matraci, polštáři nebo přikrývce. Může se to zdát jako banalita, ale každému člověku vyhovuje jiná pevnost podkladu, na kterém spí, také jiná velikost polštáře, měkkost přikrývky a podobně.

    Ovlivnit náš spánek dokáže dokonce i večeře. Jestliže se na noc přecpeme a ještě hůř, když sníme vše, co doma najdeme, náš žaludek se s tím bude muset pořádně poprat a nejenže si získanou energii pěkně uloží a kila půjdou nahoru, ale může nám to pěkně narušit odpočinek a nebudeme moci usnout a spát klidně. Když se naopak najíme příliš brzy před spánkem, dostaneme s největší pravděpodobností v noci hlad, který nám klidnou noc také dokáže pěkně narušit. Ideální čas posledního jídla před spánkem také neexistuje. Vše se odvíjí podle našeho vlastního metabolismu a toho, jak se cítíme. Univerzálně je však uváděn vhodný čas pro večeři jednu až dvě hodiny před ulehnutím do postele.

    Faktorů, které kvalitu našeho spánku ovlivňují, je ale ještě více. Na kvalitu našeho spánku má vliv i psychické rozpoložení, ve kterém se zrovna nacházíme. Jestliže jsme ve stresu, máme hodně práce, jsme nemocní, zklamaní, smutní nebo prožíváme těžké životní zkoušky, může se stát, že naše problémy nám, jak se říká, nedají spát. „Kromě vzpomínaných faktorů hraje roli také genetika, hormonální systém a dokonce roční období,“ doplňuje psycholožka PhDr. Mária Balážová.

    Závěrem je tedy třeba říci, že každý by si měl vyzkoušet, co mu nejvíc sedí. Nedostatek spánku totiž způsobuje zhoršenou koncentraci, orientaci, výkonnost, odolnost proti stresovým situacím a nepřímo ovlivňuje také imunitu. Vyčerpaný organismus se nemocem dlouho neubrání. Pokud se cítíte ráno unavení, rozlámaní a ve špatné kondici, zkuste udělat nějakou změnu. Jděte druhý den do postele dřív nebo třeba vyměňte polštář. I zdánlivá drobnost nám může pomoci cítit se po probuzení lépe. Kvalitní spánek je sladší než med, tak se ho jen tak nevzdávejte a udělejte pro sebe a své tělo maximum, abyste mohli ráno vstávat s úsměvem na tváři nehledě na to, kolik hodin jste prospali.

    „Nejjednodušší způsob jak zlepšit svůj spánkový rytmus je naladit se na denní světlo,“ radí PhDr. Balážová. „V dnešní době se to žel vždy nedá. Co byste však určitě měli udělat, je pochopit své vlastní vnitřní hodiny. Posloucháním svého těla a pochopením jeho potřeb zjistíte, zda jste ranní ptáče nebo naopak noční sova.“ Udělejte pro svoje tělo maximum, abyste mohli ráno vstávat s úsměvem na tváři bez ohledu na to, kolik hodin jste spánku věnovali. „Najděte si svůj způsob relaxace i v průběhu dne. Můžete tím dohnat to, co jste v noci zameškali. Uvolnit stres a zmírnit napětí pomohou také procházky nebo například bylinkové čaje,“ uzavírá psycholožka.

     

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů