Šetrná příprava jídla

  • Vaření v páře
  • 5 minut čtení
  • 20. 4. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Na přípravu jídel se horká pára používá odnepaměti. Znáte ale výhody vaření v páře?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Mnozí si tento druh vaření správně spojují sice s vyváženým způsobem života, ale výsledek si představují jako chuťově nevýrazný pokrm, což už nemusí být pravda. Vaření v páře sice vyžaduje trochu zkušeností a špetku šikovnosti, ale výsledek opravdu stojí za to. Když například zkombinujete maso se zeleninou a přílohou, vše vařené v páře, vždy budou dobře chutnat a zachovají si svou přirozenou chuť. Pomocí malých triků můžete rychle vykouzlit menu jako od profesionála. Stačí doplnit jemnou omáčkou, která propojí přírodní chutě a zvýrazní jejich jedinečný ráz nebo přidat trochu másla. Při dochucování zkuste téměř vynechat sůl a upřednostnit bylinky k dochucení.

    „,“textWiki“:“

    Mnozí si tento druh vaření správně spojují sice s vyváženým způsobem života, ale výsledek si představují jako chuťově nevýrazný pokrm, což už nemusí být pravda. Vaření v páře sice vyžaduje trochu zkušeností a špetku šikovnosti, ale výsledek opravdu stojí za to. Když například zkombinujete maso se zeleninou a přílohou, vše vařené v páře, vždy budou dobře chutnat a zachovají si svou přirozenou chuť. Pomocí malých triků můžete rychle vykouzlit menu jako od profesionála. Stačí doplnit jemnou omáčkou, která propojí přírodní chutě a zvýrazní jejich jedinečný ráz nebo přidat trochu másla. Při dochucování zkuste téměř vynechat sůl a upřednostnit bylinky k dochucení.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Vitamíny i minerální látky zůstanou“}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Kromě výborné chuti je vaření v páře jeden z nejlepších způsobů tepelné úpravy jídel. V potravinách totiž při něm zůstává zachována většina vitamínů a minerálních látek, které se při jakémkoli jiném způsobu úpravy mohou být zničeny. Například zelenina, která je připravená v páře, se od té klasicky vařené ve vodě liší na první pohled. Stačí porovnat barvu a hned vám je jasné, že pára jednoduše vítězí. Barvy jsou svěží, jakoby zelenina téměř tepelnou úpravou neprošla. Na talíři tedy samozřejmě taková zelenina vypadá daleko lákavěji než vařená či pečená. Při vaření je navíc velká většina vitaminů buď zničena, nebo se uvolní do vody, což při vaření v páře prakticky nehrozí a ztráty vitamínů i minerálních látek jsou v porovnání s ostatními úpravami zcela minimální.

    „,“textWiki“:“

    Kromě výborné chuti je vaření v páře jeden z nejlepších způsobů tepelné úpravy jídel. V potravinách totiž při něm zůstává zachována většina vitamínů a minerálních látek, které se při jakémkoli jiném způsobu úpravy mohou být zničeny. Například zelenina, která je připravená v páře, se od té klasicky vařené ve vodě liší na první pohled. Stačí porovnat barvu a hned vám je jasné, že pára jednoduše vítězí. Barvy jsou svěží, jakoby zelenina téměř tepelnou úpravou neprošla. Na talíři tedy samozřejmě taková zelenina vypadá daleko lákavěji než vařená či pečená. Při vaření je navíc velká většina vitaminů buď zničena, nebo se uvolní do vody, což při vaření v páře prakticky nehrozí a ztráty vitamínů i minerálních látek jsou v porovnání s ostatními úpravami zcela minimální.

    „}},{„id“:7,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jde to i bez tuku“}},{„id“:8,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Tím však výhody nekončí. Za další plus můžeme považovat fakt, že při vaření v páře nepotřebujeme používat tuk či olej. Jídlo je tak nejen dietní a lehce stravitelné, ale neobsahuje žádnou prázdnou energii navíc. Při dochucování se však doporučuje přidat například trochu olivového oleje, či kousek másla, aby se zejména vitamíny rozpustné v tucích v těle mohly lépe využít. Tímto způsobem však oleje spotřebujete daleko méně než běžným způsobem.

    „,“textWiki“:“

    Tím však výhody nekončí. Za další plus můžeme považovat fakt, že při vaření v páře nepotřebujeme používat tuk či olej. Jídlo je tak nejen dietní a lehce stravitelné, ale neobsahuje žádnou prázdnou energii navíc. Při dochucování se však doporučuje přidat například trochu olivového oleje, či kousek másla, aby se zejména vitamíny rozpustné v tucích v těle mohly lépe využít. Tímto způsobem však oleje spotřebujete daleko méně než běžným způsobem.

    „}},{„id“:9,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Snadno a rychle“}},{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Vaření v páře je ale výhodné i z hlediska úspory času. Příprava je rychlejší a šetří tedy váš čas i energii. Jídlo se nepřipálí a nemusíte být celou dobu ve střehu u „plotny“.

    „,“textWiki“:“

    Vaření v páře je ale výhodné i z hlediska úspory času. Příprava je rychlejší a šetří tedy váš čas i energii. Jídlo se nepřipálí a nemusíte být celou dobu ve střehu u „plotny“.

    „}},{„id“:11,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Hrnec nebo „pařák“?“}},{„id“:12,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Jestli vás vaření v páře zaujalo, ale ještě jste ho nevyzkoušeli, nepotřebujete na to hned parní hrnec. Téměř v každé domácnosti se najde dírkovaný „pařák“, na kterém se obvykle připravují knedle či pařené buchty. Zkuste ho pro začátek využít i jiným způsobem, tedy na přípravu zejména zeleniny. Když si tuto přípravu pokrmů oblíbíte, můžete uvažovat o koupi elektrického parního hrnce, který umožňuje přípravu jídla na páře jednoduchým a pohodlným způsobem. Můžete tak připravit různé druhy jídel, tedy maso, přílohu i zeleninu, v hrnci současně, avšak v rámci nádoby odděleně tak, aby se navzájem nepromísily jejich chutě či pachy.

    Příklad si můžete vzít například z orientální kuchyně, ve které se pára na přípravu pokrmů používá již staletí. Vyzkoušejte to tedy i vy! Připravujte si lahodné jídlo bohaté na vitamíny a minerální látky, které navíc bude báječně vypadat a chutnat. Tak plnou parou do vaření!

    „,“textWiki“:“

    Jestli vás vaření v páře zaujalo, ale ještě jste ho nevyzkoušeli, nepotřebujete na to hned parní hrnec. Téměř v každé domácnosti se najde dírkovaný „pařák“, na kterém se obvykle připravují knedle či pařené buchty. Zkuste ho pro začátek využít i jiným způsobem, tedy na přípravu zejména zeleniny. Když si tuto přípravu pokrmů oblíbíte, můžete uvažovat o koupi elektrického parního hrnce, který umožňuje přípravu jídla na páře jednoduchým a pohodlným způsobem. Můžete tak připravit různé druhy jídel, tedy maso, přílohu i zeleninu, v hrnci současně, avšak v rámci nádoby odděleně tak, aby se navzájem nepromísily jejich chutě či pachy.

    Příklad si můžete vzít například z orientální kuchyně, ve které se pára na přípravu pokrmů používá již staletí. Vyzkoušejte to tedy i vy! Připravujte si lahodné jídlo bohaté na vitamíny a minerální látky, které navíc bude báječně vypadat a chutnat. Tak plnou parou do vaření!

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování