Sladkosti a vyvážený životní styl nejdou dohromady. Opravdu je to tak?

  • Fakta nebo mýtus?
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Určitě jsme mnohokrát slyšeli, že když chceme být fit a držet se zásad vyváženého životního stylu, měli bychom zapomenout na mlsání. Ale představa, že si už nikdy nepochutnáme třeba na čokoládě, je nemyslitelná! Co s tím?

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Čokoláda, sušenky, zmrzlina, bonbóny, to vše je velké lákadlo a většina z nás si je jen nerad odepírá. Tyto pochutiny ale obecně obsahují velké množství kalorií z cukrů. Takže když se rozhodneme udělat něco pro své tělo nebo trochu zhubnout, domníváme se, že všechno sladké pokušení musíme z jídelníčku razantně vyškrtnout. V tomto momentě ale vyvstává malý problém, který nám může přerůst přes hlavu.

    Člověk je nastavený tak, aby vnímal čtyři základní chutě. Sladkou, slanou, kyselou a hořkou, z čehož je patrné, že chutě na sladké jsou přirozené a rovnocenné ostatním. Říká se, že zakázané ovoce chutná nejvíce a něco pravdy na tom je. Jakmile si něco velmi radikálně upřeme, naše chuť se tím neutlumí ani neodumře, ale začne v nás tiše růst, sílit a ve slabé chvilce, které mívá každý člověk, se může najednou objevit. Potom se můžeme divit, že tabulka čokolády po našem útoku zmizí jako mávnutím kouzelného proutku. Zůstanou jen výčitky a nic z toho našemu tělu ve výsledku nepomůže.

    Jak s tím tedy naložit? Možná je to jednodušší, než se na první pohled zdá. Důležité je uvědomit si, že špatné a dobré potraviny neexistují. Záleží pouze na tom, abychom se naučili využít je k prospěchu nás samotných a nenechat se chutí zcela opanovat. Dobroty by se rozhodně neměly stát středobodem našeho jídelníčku. Je to pomyslný vrcholek trojúhelníku vyvážené stravy. Důležité je načasování a umírněná konzumace odpovídajících porcí. Ideální čas k mlsání je ve chvíli, kdy potřebujeme dodat energii. Například před náročným dnem v práci, před sportem, cvičením, nebo třeba před pěším výletem s rodinou. Zkrátka v době, kdy naše tělo použije cukry jako rychlý zdroj energie.

    Na spoustu lákavých, avšak přehnaně kalorických a tučných pochoutek také můžeme pěkně vyzrát. Místo máslových sušenek můžeme sáhnout třeba po müsli tyčince. Potraviny vyrobené z celozrnné mouky se obecně tráví déle než sušenka, protože obsahují složitější sacharidy, a ty se v žaludku musí nejdříve rozložit. Glukóza se proto uvolňuje pozvolněji a díky tomu máme déle pocit sytosti. Když nás láká zmrzlina, máme možnost dát přednost ovocným sorbetům nebo ovocné dřeni. „Cukry, které v nich jsou obsaženy, zase nastartují naše tělo zejména před sportovní aktivitou, nebo je tělo použije jako rychlý zdroj energie třeba na cyklo-výletu,“ vysvětluje výživový poradce RNDr. Suchánek. Máme-li chuť na bonbón, můžeme sáhnout po takovém, který obsahuje pouze přírodní barviva, rostlinné extrakty a koncentráty.

    S orientací ve složení a obsahu ať už cukrů, kalorií, tuků nebo barviv či konzervantů nám snadno pomohou informace na obalech. Využít můžete například Nestlé Nutriční kompas®, díky kterému budete mít vždy přehled o tom, co jíte a kolik toho jíte. Pomocnou ruku vám podá také aplikace Víte, co jíte, ve které snadno získáte přehled nad vaším jídelníčkem.

    I když jsou chutě na sladké přirozené, je dobré snažit se větší konzumaci sladkostí předcházet. To znamená vyvarovat se stresovým situacím nebo delšímu hladovění. Stejně důležité ale je, nic si zcela nezakazovat. Nad mlsáním opravdu stačí jen trochu přemýšlet. Takže si dopřávejte, ale chytře.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů