Snídaně, základ úspěšného dne

  • Pravidelné snídání
  • 2 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Dobrá snídaně je základ, to není klišé, to je fakt.Přestože ráno většinou probíhá u každého člena rodiny odlišně, měla by právě společná snídaně být tím, co nás všechny alespoň na okamžik spojí.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Tělo dospělého, ale i dítěte, umí sice fungovat tak trochu i na „dluh“,ale nevydrží to dlouho. Proto je nutné dodat mu dostatek energie hned nazačátku dne. Možností, jak energii získat, je mnoho. Ale pozor, nevšechny představují vhodnou volbu.

    „Správná snídaně by mělatvořit asi 20 až 25 procent denního energetického příjmu a měla byobsahovat obiloviny a cereálie, při nedostatku času třeba i cereálnísušenky, mléčný výrobek – třeba jogurt, ovoce nebo zeleninu. Asamozřejmě i dostatek tekutin – čaj, polotučné mléko, ovocnou šťávuzředěnou vodou, cereální nápoj…,“ říká MUDr. Kateřina Cajthamlová,odbornice z oblasti výživy. Pro všechny zaměstnané maminky, kterépřipravují snídani svým potomkům, dodává: „Všechno, co jsem vyjmenovala,lze připravit během chvilky a zbytek času si můžete vyhradit k jejichklidné konzumaci s rodinou.“ Tato vsuvka vůbec není nepodstatná. Denmohou děti i my začít v poklidu u zdravé snídaně, anebo v nervozitě apoklusu, kdy se všichni stačíme jen tak tak něčeho napít.

    Naúvod tohoto našeho seriálu je přece jen ještě nutné zopakovat stokrátopakovanou pravdu: Také děti během noci ve spánku spotřebovávajíenergii, důležitou pro správné fungování organismu. Jenže některé dětitvrdí, že nemají po ránu hlad. Co s tím?

    „V těch případech nenívhodné násilím je nutit do jídla, ale snažte se je nejdříve naučit jístalespoň menší porce. Pro začátek stačí třeba malý jogurt, banán,případně lehká pomazánka z tvarohu. Chybou není ani sladká snídaně,například koláč upečený doma,“ radí MUDr. Cajthamlová.

    A na něconesmíme zapomenout nikdy! Připravit dětem dostatek tekutin k jejichdoplnění po noční pauze. A připravit jim i pití do školy. Absencetekutin se přes den může projevit únavou, bolestmi hlavy činepozorností.
    Co tedy dětem umožní „správný rozjezd“ do nového dne?Možností je mnoho, ale některým snídaňovým specialitkám dávají dětipřednost. Co mají obzvláště rády a přitom je to zdravé?

    • Snídaňovécereálie s mlékem nebo jogurtem, například kakaové kuličky nebojahodové čtverečky od Nestlé. Obsahují důležité minerální látky, osmdruhů vitaminů a pro děti velmi důležitý vápník.
    • Oblíbené typy cereálií ochucené medem.
    • Pečivo nebo chléb s máslem či rostlinným tukem, na něm plátek tvrdého sýra nebo kvalitní šunky a kousek zeleniny.
    • Pečivo s pomazánkou (ředkvičková, sýrová, šunková pěna), kterou lze připravit večer a uložit do chladničky.
    • Misku ušlehaného tvarohu s domácí, méně slazenou, zavařeninou.
    • Celozrnné pečivo s ovocným jogurtem.
    • Ovocnou rýži (tu lze rovněž přichystat už večer).

    Nezapomínejmena to, že chybějící snídaně ovlivní výkonnost a soustředění dítěte.Pokud nenaučíme dítě zdravě snídat, bude později dopolední hlad dohánětpárky v rohlíku, hamburgery a chipsy. A to přece nechceme, že?“}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů