Solit bychom měli méně, ale bez soli to nejde

  • Sůl nad zlato
  • 2 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Jedním z nejčastějších dietologických doporučení v poslední době je snížit množství konzumované soli. Jde především o spotřebu sodíku, jehož nadměrné množství v organismu způsobuje vysoký krevní tlak.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Podle České diabetologické společnosti by spotřeba sodíku neměla překročit tři gramy na den, což je 7,5 gramu kuchyňské soli denně. Ve skutečnosti ale činí průměrná spotřeba kuchyňské soli v naší zemi 15 a více gramů na osobu denně, což je dvoj- až trojnásobné množství, které by bylo pro organismus žádoucí. K tomu, abychom přijímali potřebné množství sodíku potravou, bychom podle některých dietologů prakticky ani solit nemuseli – sůl jako taková je přítomna v celé řadě potravin, například i ve sladkých palačinkách. Sodík jako prvek je pak přítomen prakticky ve všech potravinářských surovinách živočišného i rostlinného původu.
    Sodík nicméně lidský organismus potřebuje zejména k udržení rovnováhy vody v těle. Jeho nedostatek má ale také vliv na naši psychiku. Podle nejnovějších výzkumů pracovníků University of Iowa může být dokonce nedostatek soli a chuťový pocit jejího nedostatku v potravě klíčovou příčinou možných psychických depresí. Sůl na jazyku totiž podle vědců aktivuje v mozku centra libosti a zapříčiní, že se cítíme spokojeni. Podle profesora Alana Johnsona z University of Pittsburk je psychická pohoda tak silným motivem, že se lidé nejsou schopni z přemíry solení vymanit a tato látka tak představuje pro člověka jistou formu drogy. Podobnost s drogovou závislostí je i v tom, že když organismu sůl odepřete, byť by jí měl fyziologický dostatek, dostaví se pocit strádání, úzkosti a nechuť k jakýmkoli aktivitám. Johnson tvrdí, že se jim podařilo na aktivitě potkaního mozku prokázat, že sůl je návykovou látkou a že mozek při jejím omezení se chová obdobně jako při takzvaném „absťáku“. I díky tomu není snadné konzumaci soli snižovat. Každý by se ale o to měl podle svých vlastních sil a vůle pokusit. Potravin s nízkým nebo velmi malým obsahem soli je přece jen na výběr dost, i když jsou proti soleným potravinám v menšině.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů