Svižnou chůzí k lepší kondici

  • Nordic walking
  • 5 minut čtení
  • 26. 2. 2015
  • David Huf
  • Procházka přírodou, čerstvý vzduch a příjemný pocit z toho, že něco děláme také pro své tělo. Ne, to není nesplnitelná představa trávení volného času. To je sportovní aktivita zvaná Nordic Walking.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Zní to možná trochu tajemně a spousta lidí dnes ani neví, co si pod tím představit. Nic složitého v tom však není. Je to dynamická chůze přírodou se speciálně navrženými holemi, která vede poměrně snadno ke zlepšení fyzické kondice.

    „,“textWiki“:“

    Zní to možná trochu tajemně a spousta lidí dnes ani neví, co si pod tím představit. Nic složitého v tom však není. Je to dynamická chůze přírodou se speciálně navrženými holemi, která vede poměrně snadno ke zlepšení fyzické kondice.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“nnPoznejte skandinávské kořenynn“}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Severská chůze, jak se jinak Nordic Walkingu říká, je poměrně mladá sportovní aktivita pocházející ze Skandinávie, konkrétně z Finska. Původně sloužila jako letní příprava a trénink běžců na lyžích. Ve Finsku ale velmi zlidověla a poté se rozšířila i do zbytku Evropy. Dnes je tento druh pohybu využíván především ke zlepšení kondice a aktivně se mu v Evropě věnuje více než 3 000 000 lidí.

    „,“textWiki“:“

    Severská chůze, jak se jinak Nordic Walkingu říká, je poměrně mladá sportovní aktivita pocházející ze Skandinávie, konkrétně z Finska. Původně sloužila jako letní příprava a trénink běžců na lyžích. Ve Finsku ale velmi zlidověla a poté se rozšířila i do zbytku Evropy. Dnes je tento druh pohybu využíván především ke zlepšení kondice a aktivně se mu v Evropě věnuje více než 3 000 000 lidí.

    „}}]}},{„id“:7,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:8,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/3244-nordic-walking-update-text.jpg“,“alt“:“žena a muž na horách na turistice“,“id“:3244}}],“second“:[{„id“:9,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“nnMladší, starší, muži i ženynn“}},{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Velkou výhodou je, že se této aktivitě můžete věnovat v podstatě bez ohledu na věk, pohlaví či aktuální fyzickou kondici, jelikož probíhá subjektivně v nízké intenzitě. Chodit trénovat můžete i ve skupinách a nezáleží při tom na tom, jak zkušení v Nordic Walkingu jste.

    „Co se týká využití spalování energie, je velmi efektivní, protože do pohybu zapojíte celé tělo. Tzn. jak horní tak dolní polovinu těla,“ říká kondiční a pohybový specialista David Huf a dodává: „Důležitá je správná technika pohybu paží, které se mají lehce zapírat do speciálních rukojetí a špička hole se má zapíchnout na úroveň paty vykročené nohy a po té protaženým pohybem paže v uvolněném ramenním kloubu lehce odstrčit tělo vpřed. Nordic Walking patří do skupiny tzv. aerobních aktivit, protože se využívá ke spalování energie za přístupu kyslíku.“

    „,“textWiki“:“

    Velkou výhodou je, že se této aktivitě můžete věnovat v podstatě bez ohledu na věk, pohlaví či aktuální fyzickou kondici, jelikož probíhá subjektivně v nízké intenzitě. Chodit trénovat můžete i ve skupinách a nezáleží při tom na tom, jak zkušení v Nordic Walkingu jste.

    „Co se týká využití spalování energie, je velmi efektivní, protože do pohybu zapojíte celé tělo. Tzn. jak horní tak dolní polovinu těla,“ říká kondiční a pohybový specialista David Huf a dodává: „Důležitá je správná technika pohybu paží, které se mají lehce zapírat do speciálních rukojetí a špička hole se má zapíchnout na úroveň paty vykročené nohy a po té protaženým pohybem paže v uvolněném ramenním kloubu lehce odstrčit tělo vpřed. Nordic Walking patří do skupiny tzv. aerobních aktivit, protože se využívá ke spalování energie za přístupu kyslíku.“

    „}}]}},{„id“:11,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:12,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“nnVýhod má na každý prst jednunn“}},{„id“:13,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    U tohoto druhu cvičení se vaše tepová frekvence zvyšuje postupně a ne nárazově, jako například u běhu. Proto není tak namáhavá a je ideální například jako způsob ke snižování váhy, zvyšování fyzické kondice nebo řešení problémů s bolestmi zad a držením těla. Nordic Walking tedy pozitivně působí na váš metabolismus, usnadňuje regulaci tělesné váhy, má dobrý vliv na srdce, dýchání a nezapomeňme ani na psychiku, kterou pohyb přirozeně pozitivně stimuluje.

    „,“textWiki“:“

    U tohoto druhu cvičení se vaše tepová frekvence zvyšuje postupně a ne nárazově, jako například u běhu. Proto není tak namáhavá a je ideální například jako způsob ke snižování váhy, zvyšování fyzické kondice nebo řešení problémů s bolestmi zad a držením těla. Nordic Walking tedy pozitivně působí na váš metabolismus, usnadňuje regulaci tělesné váhy, má dobrý vliv na srdce, dýchání a nezapomeňme ani na psychiku, kterou pohyb přirozeně pozitivně stimuluje.

    „}},{„id“:14,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“nnA co tedy potřebujete? nn“}},{„id“:15,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Nezbytností jsou speciální odlehčené hole, které musejí být pevné a zároveň pružné. Rozdíl je také v délce holí. Pro začátečníky má být délka holí rovna výšce postavy v cm krát 0,66. Pro pokročilejší se délky hole mění (koeficient 0,68 a 0,70). S výběrem ideálních holí by vám měli poradit v kterékoli specializované prodejně se sportovními potřebami. Pozornost byste měli obrátit také k výběru vhodné obuvi do terénu. Boty by měly být pevné a především pohodlné.

    „,“textWiki“:“

    Nezbytností jsou speciální odlehčené hole, které musejí být pevné a zároveň pružné. Rozdíl je také v délce holí. Pro začátečníky má být délka holí rovna výšce postavy v cm krát 0,66. Pro pokročilejší se délky hole mění (koeficient 0,68 a 0,70). S výběrem ideálních holí by vám měli poradit v kterékoli specializované prodejně se sportovními potřebami. Pozornost byste měli obrátit také k výběru vhodné obuvi do terénu. Boty by měly být pevné a především pohodlné.

    „}}]}},{„id“:16,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[]}},{„id“:17,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:18,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    A pro fajnšmekry máme tip navíc. Můžete si pořídit měřič tepové frekvence. Je jediným ukazatelem zatížení organizmu, který lze jednoduše využít pro kondiční a sportovní účely. Podle tepové frekvence lze velmi přesně regulovat úroveň zatížení, ať již je cílem snižování váhy, nebo pouze udržování váhy a zvyšování kondice.

    „,“textWiki“:“

    A pro fajnšmekry máme tip navíc. Můžete si pořídit měřič tepové frekvence. Je jediným ukazatelem zatížení organizmu, který lze jednoduše využít pro kondiční a sportovní účely. Podle tepové frekvence lze velmi přesně regulovat úroveň zatížení, ať již je cílem snižování váhy, nebo pouze udržování váhy a zvyšování kondice.

    „}}],“second“:[{„id“:19,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“„Pro přesnější určení optimální hranice tepové frekvence, při které dochází k využití energie z tuků, a tedy snižujeme hmotnost, platí tento výpočet: 220 – věk x 0,65 (pro ženy) a 220 – věk x 0,75 (pro muže),“ zakončuje David Huf.“}}]}},{„id“:20,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:21,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Zkuste si zahrát na finské dobrodruhy a odpíchněte se s Nordic Walkingem k lepší kondici!

    „,“textWiki“:“

    Zkuste si zahrát na finské dobrodruhy a odpíchněte se s Nordic Walkingem k lepší kondici!

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    David Huf
    David Huf
    Specializace: trenér, mentální kouč