Tmavé pečivo je zdravé. Pravda nebo mýtus?

  • Fakta nebo mýtus?
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Současný trh nabízí obrovské množství pečiva a běžný zákazník z toho může mít trochu zmatek. Proto vám přinášíme stručný přehled, jak si správně vybrat a nepodlehnout mýtům s pečivem spojeným.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Není to tak dávno, kdy obchody nabízely nanejvýš dva, tři druhy pečiva. Od té doby byl ale sortiment značně obohacen o řadu celozrnných, vícezrnných, grahamových a jiných výrobků. Jakmile se tyto výrobky objevily na trhu, nastal o ně zájem. Mnozí však byli zklamaní, že i když do svého jídelníčku zařadili tmavé pečivo, žádným způsobem se to neprojevilo na úbytku jejich hmotnosti ani na tom, jak se cítí. Mnozí však mýtus, že tmavé pečivo nutně znamená zdravé a dietní, stále považují za pravdivý.

    Není rohlík jako rohlík, aneb barva může klamat!

    Na první pohled rohlíky mohou vypadat identicky a lišit se pouze cenou. Některé z nich ale spotřebitele lákají na „celozrnnou“ barvu. Pravda však je, že jsou mnohdy horší než ty z bílého pečiva. Pokud jste pravidelným konzumentem pečiva, měli byste vědět, že tmavé pečivo se kolikrát vyrábí z obyčejné bílé mouky, nejčastěji pšeničné. Tmavšího odstínu se pak dosáhne přimícháváním části otrub (vnější obal zrna) nebo barvením neboli přidáváním karamelu či melasy. Finální produkt v sobě nemá víc vlákniny, ale jeho energetická hodnota může být ještě vyšší než u pečiva z bílé mouky, což je pro spotřebitele matoucí. A jak je to s jednotlivými druhy pečiva?

    Bílé pečivo

    Bílá pšeničná mouka se zpracovává mletím vnitřní části zrna. Mouka pak obsahuje méně minerálních látek i některých vitamínů. Pečivo z pšeničné mouky je rychleji stravitelné, ale je také méně výživově přínosné než žitné či celozrnné pečivo. Barvené pšeničné pečivo rovněž obsahuje méně vlákniny a má vyšší glykemický index. Vysoký glykemický index způsobuje rychlé zvýšení hladiny cukru v krvi, tedy k vyplavení většího množství inzulínu, což postupně vede k ukládání energie do tukových zásob. V praxi to znamená, že člověk po snězení bílého pečiva může rychleji vyhládnout a to může vést k větší konzumaci jídla a přibírání na váze.

    Celozrnné pečivo

    Za kvalitní celozrnné pečivo se dají považovat pekařské výrobky, jejichž těsto obsahuje nejméně osmdesát procent z celozrnné mouky, což znamená, že zrna jsou semleta celá i s obalem. Za vícezrnné pečivo lze považovat pouze pekařské produkty, do jejichž těsta jsou přidány mlýnské výrobky z jiných obilovin než pšenice a žita, např. luštěniny nebo olejnatá semínka v celkovém množství nejméně pět procent. Takové pečivo je velmi vhodné pro vyvážený životní styl. Díky obsahu vlákniny napomáhá prevenci rakoviny tlustého střeva a konečníku, ale také žlučníkových kamenů nebo vysoké hladiny cholesterolu v krvi. Neměli bychom zapomínat, že i když celozrnné pečivo obsahuje spoustu prospěšných látek, má vyšší obsah vlákniny, vyšší obsah vitaminů a minerálních látek, nemá méně kalorií, a proto je nutné také celozrnné výrobky konzumovat s rozumem. Na rozdíl od bílého pečiva však zasytí na delší dobu, takže nebudete mít hlad příliš brzo.

    Při nákupu celozrnného pečiva se tedy zaměřte na složení. Výrobek nevybírejte „od oka“ podle barvy. Abyste si z nákupu přinesli opravdu celozrnné pečivo, musí mít označení „celozrnný výrobek, nebo celozrnné pečivo“. Obvykle se jedná o hnědavé pečivo, ve kterém je možné pouhým okem rozeznat kousky rozemletých zrníček. Ani to ale není jasný ukazatel, protože takový výrobek může být pouze vícezrnný. Proto hledejte přímo označení „celozrnný“. Jestliže jste fanouškem balených produktů, stačí si jednoduše přečíst název výrobku a také výživové hodnoty či složení a budete mít jasno.

    Spousta výživových odborníků doporučuje bílé pečivo omezit a tmavému – přibarvovanému pečivu se raději vyhnout. Každý člověk by měl znát všechny informace o výrobku, dokonce i při nákupu pečiva, a nenechat se klamat barvou. Ověřujte si proto složení výrobku u výrobců nebo na etiketě.

    Mít přehled o tom co jíte, je první krok k vyváženému životnímu stylu. Pro vlastní přehled zkuste aplikaci Víte, co jíte?, jídelníček udržujte pestrý a nezapomínejte ani na pohyb! Pak se budete cítit dobře, i když si občas dáte obyčejný bílý rohlík.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování
    Nestlé

    Mezi Vodami 2035/31, 143 00 Praha 4 - Modřany; IČ: 45799504, DIČ: CZ45799504
    Společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, spisová značka oddíl C, vložka 10481.
    © 2017 Copyright Nestlé Česko s.r.o.