Trávení bez pocitu těžkosti

  • Snadné trávení
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Grilovací párty, to je ideální příležitost, jak si užít čas s rodinou či přáteli. Co ale dělat, když se nám sousta v žaludku začnou měnit v kamení? To dokáže pěkně zkazit náladu. Poradíme vám, jak proti tomu bojovat.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Když si pochutnáme na výborném voňavém grilovaném mase, pocit těžkosti je krajně nežádoucí a člověk se po jídle může cítit nafouknutý, nemůže se téměř hnout a příjemný gastronomický zážitek se rychle mění v nepohodlí a špatný pocit. Zábava s přáteli jde stranou a přejeme si jen jedno. Ať už se ten pokrm konečně stráví. Tak takhle ne! Mnohem lepší je, si užít jak grilování, tak chuť jídla a také zábavu s tím vším spojenou.

    Ve stěnách žaludku jsou receptory, které reagují na roztažení či smrštění a ovlivňují tím jak pocity hladu, tak i  nepříjemné pocity těžkosti nebo přeplněnosti. Tyto nepříjemné pocity nás trápí zejména tehdy, když sníme něco tučného či těžce stravitelného a k těmto jídlům ta grilovaná ve velké většině určitě patří. Jedním z prvních kroků, který bychom proti pocitům těžkosti měli podniknout, je úprava jídelníčku. Když snížíme příjem těžko stravitelných jídel, což mohou být houby, tučné pokrmy, ale také například silné slupky rajčat, nebo jídel, jejíž tepelná úprava z nich těžce stravitelné jídlo vytvoří (řízek přírodní vs. v trojobalu) a naopak zvýšíme příjem rozpustné i nerozpustné vlákniny a tekutin, našemu trávicímu ústrojí se uleví. Vláknina totiž nasaje vodu, nabobtná a následně urychluje průchod potravy trávicí soustavou a pročišťuje,“ připomíná nutriční specialista, výživový odborník a dietolog RNDr. Pavel Suchánek. A kde vlákninu najít? Především v cereáliích, luštěninách, ale v létě se můžete zaměřit a pochutnat si i na jablkách, hruškách, datlích a fících, malinách, brokolici, kukuřici nebo na avokádu, které rozpustnou i nerozpustnou vlákninu obsahují.

    S vyváženým jídelníčkem je úzce spjat také pitný režim. Optimální pitný režim si pak můžete vypočítat jednoduchým vzorečkem tak, že svou váhu v kg vynásobíte koeficientem 0,035 a dostanete přibližné množství tekutin, které byste měli ideálně denně vypít. Obézní jedinci by si pak za každých 11 kilo nadváhy měli připočítat 0,25 litru. Výpočet pitného režimu je však také pouze přibližný, protože záleží, zda jste muž nebo žena, jakou máte fyzickou kondici a podobně. Ideální k pití je samozřejmě voda, která našemu tělu prospívá a pročišťuje ho. Stejně blahodárné ale mohou být také nejrůznější ovocné případně bylinné čaje nebo domácí citronády, u kterých můžete přímo ovlivnit obsah cukru, a tak předejít zatížení organismu, jako kdybyste pili alkohol či koupené limonády s velkým obsahem cukru a barviv.

    Neméně důležitý je i způsob příjmu stravy. Když si připravíme menší porci, na konzumaci nespěcháme a každé sousto důkladně rozžvýkáme a prosliníme, pocit sytosti se dostaví včas a ne se zpožděním, jak by tomu bylo při jídle snězeném v rychlosti. „Je také vhodné během jídla popíjet tekutiny, prodloužíte dobu jídla a dáte tělu čas vyvolat pocit sytosti,“ doplňuje RNDr. Suchánek. 

    Když se zaměříme na vyvážený životní styl a vyladíme svůj jídelníček, určitě nebude vadit, když jednou za čas uspořádáme s přáteli grilovací party. Vždyť máme na výběr a místo klobásek a tučného masa masa si můžeme připravit třeba ryby  nebo krůtí maso a k němu si dát misku čerstvého salátu. Výbornou chutí překvapí také grilovaná zelenina jako například paprika, cuketa, lilek a dokonce i třeba grilované ovoce. „Stěžejní bod je opět střídmost a nepřidávat zbytečné množství tuku navíc, maso vybírat libové, nikoliv tučné, tuk případně odkrojit“, zakončuje RNDr. Suchánek.

    Důležité je si jídlo v klidu vychutnat, nepřehnat to s množstvím a mít na paměti, že abychom se cítili dobře, musíme se o naše tělo především dobře starat. Léto totiž přímo vybízí nejen ke grilování, ale také k nejrůznějším pohybovým aktivitám. 

    Přejeme vám s Plus pro Vás krásné léto plné gastronomických i jiných příjemných zážitků.

     

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů