Tuky a cholesterol – máme se bát?

  • Pravda o cholesterolu
  • 2 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Téměř svatou spotřebitelskou pravdou“ je v současné době teze, že konzumace živočišných tuků zvyšujících v těle hladinu cholesterolu zvyšuje také riziko infarktů. Není to ale tak úplně pravda.“

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Například mezikontinentální studie Michaela Hertoga (USA) jednoznačně prokázala, že přívod cholesterolu do těla prostřednictvím potravin nemá na zdraví jedince vůbec žádný vliv – ani pozitivní, ani negativní. Rozsáhlý výzkum přitom postihoval jak oblast USA, tak Evropy, ale i třeba Japonska – se stejnými výsledky.

    To ale neznamená, že bychom se neměli zajímat o složení tuků, které konzumujeme, a o jejich vliv na naše zdraví. Řídit bychom se ale přitom měli skutečně vědeckými poznatky a zdravým selským rozumem. Například v případě vajec, která byla právě kvůli obsahu cholesterolu léta považována za nezdravou stravu. Vejce jsou přitom nejkonzumovanější potravinou na planetě – a lidstvo nevymřelo. Není totiž cholesterol jako cholesterol. V zásadě můžeme jeho formy rozdělit na dvě základní – takzvaný zlý cholesterol, označovaný jako LDL, a hodný cholesterol s označením HDL. V potravinách jsou přitom obě formy obvykle přítomny společně a nelze tak konzumovat stravu obsahující pouze hodnou nebo zlou formu cholesterolu. Vzhledem k tomu, že naše tělo si cholesterol samo vyrábí, je také zřejmé, že tuto látku potřebuje. Odmítáním „cholesterolové“ stravy tak organismu vlastně škodíme. Jiná věc je poměr obou forem cholesterolu v různých typech potravin – ten se s různými produkty mění a je samozřejmě žádoucí konzumovat takovou stravu, v níž je podíl obou cholesterolů příznivější pro HDL. Právě to je případ vajec.

    Při zkoumání složení tuků ve stravě bychom tak měli především zpozornět v případě takzvaných transmastných kyselin (TFA), u nichž byl negativní vliv na lidský organismus jednoznačně prokázán, jak potvrzuje například Jana Dostálová z Ústavu chemie a analýzy potravin Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. Řada výrobců potravin již také přijala opatření k regulaci podílu těchto látek ve svých výrobcích. Patří k nim i největší světová potravinářská společnost Nestlé, která v dokumentu Trans fatty schválila již v roce 2002 závazek snížit obsah TFA na maximálně tři objemová procenta z celkového příjmu tuků v dané potravině. Tento obsah odpovídá přirozenému výskytu transnasycených mastných kyselin v mléčných a masných výrobcích.

    Člověk by měl nicméně ve své stravě preferovat rostlinné tuky před živočišnými, a to v poměru zhruba 2:1. Využívat lze i dehydratovanou stravu. Je ale iluzí se domnívat, že vaše těla budou prosta cholesterolu. Ten je totiž nedílnou a důležitou součástí našeho organismu a jeho význam je srovnatelný třeba s vitaminy. Je mimo jiné základní stavební látkou všech tělesných buněk včetně krve, čistý je dokonce zhruba patnáctiprocentní součástí mozku a poloviční součástí nadledvinek. Lidské tělo si proto cholesterol samo vyrábí, a pokud jej nedostává v dostatečném množství z potravy, vyrábí ho prostě více. Mimochodem starší lidé s vyšší hladinou cholesterolu se dožívají vyššího věku…

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů