Užijte si léto naplno!

  • Sport v létě
  • 11 minut čtení
  • 20. 5. 2015
  • David Huf
  • O tom, že léto přeje aktivitám všeho druhu, víme všichni. S teplejším počasím a přibývajícími slunečními paprsky nás to přirozeně táhne na vzduch. Ale jaký sport si vybrat?

    {containers“:[{„id“:2,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:3,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Léto je jako stvořené pro nejrůznější sportovní aktivity a přináší nám nepřeberné množství možností. Jak už to ale mezi lidmi bývá, snadno se stane, že čím více máme variant, tím náročnější je pro nás výběr. Každý sport má své klady, někdy i zápory, nároky na fyzickou zdatnost, bezpečnost či výbavu. Neexistuje univerzální vzorec na to, který sport je nejlepší či nejvhodnější. Každý jsme jiný a každého z nás baví jiné aktivity. Jestliže jste ještě nenašli „tu svou“ nebo hledáte další, která vás bude bavit, je důležité odhalit, co vás baví. Teplé počasí přináší více možností, než abyste ho celé strávili u bazénu nebo na lehátku v zahradě. Inspirujte se, ale než se vrhnete do něčeho nového, myslete při tom také na svou bezpečnost a zdraví!

    „,“textWiki“:“

    Léto je jako stvořené pro nejrůznější sportovní aktivity a přináší nám nepřeberné množství možností. Jak už to ale mezi lidmi bývá, snadno se stane, že čím více máme variant, tím náročnější je pro nás výběr. Každý sport má své klady, někdy i zápory, nároky na fyzickou zdatnost, bezpečnost či výbavu. Neexistuje univerzální vzorec na to, který sport je nejlepší či nejvhodnější. Každý jsme jiný a každého z nás baví jiné aktivity. Jestliže jste ještě nenašli „tu svou“ nebo hledáte další, která vás bude bavit, je důležité odhalit, co vás baví. Teplé počasí přináší více možností, než abyste ho celé strávili u bazénu nebo na lehátku v zahradě. Inspirujte se, ale než se vrhnete do něčeho nového, myslete při tom také na svou bezpečnost a zdraví!

    „}},{„id“:4,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Začněte zlehka“}},{„id“:5,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Jestli patříte k takzvaným „zimním spáčům“ a v období chladných měsíců jste se pohybu většinou vyhýbali, určitě se hned od začátku nehrňte do přehnaných intenzivních výkonů. Mohli byste si přivodit zranění nebo zdravotní obtíže. Jestliže si netrénovaný člověk „střihne nárazovku“, jeho tělo se logicky začne bránit. Nejčastější projev odporu je bolest svalů a zvýšená únava. Když se před cvičením ani nerozcvičíte, můžete si vážně ublížit a poškodit sval či šlachu, a to i při aktivitách jako je například jízda na kole nebo běhání. Začněte tedy pozvolna a nesnažte se ihned překonávat světové rekordy. Máte spoustu času na to, abyste své tělo připravili na něco náročnějšího. Doporučujeme obrátit se hlavně v začátcích na odborné trenéry či zkušené vyznavače právě té aktivity, kterou si chcete vyzkoušet.

    „,“textWiki“:“

    Jestli patříte k takzvaným „zimním spáčům“ a v období chladných měsíců jste se pohybu většinou vyhýbali, určitě se hned od začátku nehrňte do přehnaných intenzivních výkonů. Mohli byste si přivodit zranění nebo zdravotní obtíže. Jestliže si netrénovaný člověk „střihne nárazovku“, jeho tělo se logicky začne bránit. Nejčastější projev odporu je bolest svalů a zvýšená únava. Když se před cvičením ani nerozcvičíte, můžete si vážně ublížit a poškodit sval či šlachu, a to i při aktivitách jako je například jízda na kole nebo běhání. Začněte tedy pozvolna a nesnažte se ihned překonávat světové rekordy. Máte spoustu času na to, abyste své tělo připravili na něco náročnějšího. Doporučujeme obrátit se hlavně v začátcích na odborné trenéry či zkušené vyznavače právě té aktivity, kterou si chcete vyzkoušet.

    „}},{„id“:6,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Osvědčená klasika“}},{„id“:7,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Ve spojitosti s létem si téměř každý představí běh, jízdu na kole či in-line bruslení. Máte ale přehled, při které z aktivit spálíte nejvíc kalorií? Pokud se bavíme o jednotlivých sportovních disciplínách, tak v poměru množství spalování energie v čase je vítězem běh. Dále však záleží hned na několika faktorech:

    1) Na vaší aerobní zdatnosti, neboli vytrvalosti, tedy po jak dlouhou dobu nepřetržitého opakovaného pohybu dokážete spalovat energii s využitím kyslíku. Čím déle, tím je to pro tělo efektivnější a zdravější.

    2) Na výši bazálního metabolismu.

    3) Na množství aktivní (svalové) hmoty.

    Běh je skvělý způsob na to, jak si provětrat hlavu, zapomenout na starosti a zlepšit kondičku. Kromě toho též zpevňuje svaly a trénuje nohy, posiluje výdrž srdce a celkovou vytrvalost. Není však vhodný pro osoby, které trpí nadváhou, protože pak nadměrně zatěžují klouby.

    „,“textWiki“:“

    Ve spojitosti s létem si téměř každý představí běh, jízdu na kole či in-line bruslení. Máte ale přehled, při které z aktivit spálíte nejvíc kalorií? Pokud se bavíme o jednotlivých sportovních disciplínách, tak v poměru množství spalování energie v čase je vítězem běh. Dále však záleží hned na několika faktorech:

    1) Na vaší aerobní zdatnosti, neboli vytrvalosti, tedy po jak dlouhou dobu nepřetržitého opakovaného pohybu dokážete spalovat energii s využitím kyslíku. Čím déle, tím je to pro tělo efektivnější a zdravější.

    2) Na výši bazálního metabolismu.

    3) Na množství aktivní (svalové) hmoty.

    Běh je skvělý způsob na to, jak si provětrat hlavu, zapomenout na starosti a zlepšit kondičku. Kromě toho též zpevňuje svaly a trénuje nohy, posiluje výdrž srdce a celkovou vytrvalost. Není však vhodný pro osoby, které trpí nadváhou, protože pak nadměrně zatěžují klouby.

    „}},{„id“:8,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“ZA HODINU BĚHU MŮŽETE SPÁLIT AŽ 4800 KALORIÍ.“}},{„id“:9,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Dalšími účinnými spalovači kalorií jsou tenis nebo jízda na kole. Za hodinu se vám jich může podařit odbourat až 3500. Tenis ocení zejména dámy, které se díky pravidelným výpadům a natahováním za míčkem účinně zbavují celulitidy. Před hrou je opravdu důležité klást důraz na důkladné protažení, protože v průběhu hry dáváte tělu opravdu zabrat. Milovníci kola na této aktivitě oceňují zejména možnost projíždět se přírodou, regulovat si vlastní tempo i stupeň obtížnosti. Kolo je také ideální volbou pro osoby s nějakým kilem navíc. Jedním z nejoblíbenějších letních sportů je rozhodně in-line bruslení, při kterém se nejen zabavíte, ale také posílíte svaly. Výhodou je, že bruslení nezatěžuje tolik klouby, jako třeba běh. Hodinou bruslení nebo ježdění na kole spálíte až 2300 kalorií.

    „,“textWiki“:“

    Dalšími účinnými spalovači kalorií jsou tenis nebo jízda na kole. Za hodinu se vám jich může podařit odbourat až 3500. Tenis ocení zejména dámy, které se díky pravidelným výpadům a natahováním za míčkem účinně zbavují celulitidy. Před hrou je opravdu důležité klást důraz na důkladné protažení, protože v průběhu hry dáváte tělu opravdu zabrat. Milovníci kola na této aktivitě oceňují zejména možnost projíždět se přírodou, regulovat si vlastní tempo i stupeň obtížnosti. Kolo je také ideální volbou pro osoby s nějakým kilem navíc. Jedním z nejoblíbenějších letních sportů je rozhodně in-line bruslení, při kterém se nejen zabavíte, ale také posílíte svaly. Výhodou je, že bruslení nezatěžuje tolik klouby, jako třeba běh. Hodinou bruslení nebo ježdění na kole spálíte až 2300 kalorií.

    „}},{„id“:10,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Voda je spojenec“}},{„id“:11,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Mnozí z vás se již nemohou dočkat plavecké sezóny a možnosti skvěle si zaplavat. Plaváním si formujete hned několik partií těla. Plavání je výborný a přirozený způsob, jak trénovat vitální kapacitu plic, vytrvalost a jak komplexně posilovat svalstvo celého těla. Kromě zádového a prsního svalstva optimálně zatěžujete také lýtka, boky, trup a ruce. Je však velký rozdíl mezi tím plavat volným „pianko“ tempem na jezeře stylem „prsa ala paní radová“, nebo si vyzkoušet kondiční plavání v bazénu se vším všudy. Počet spálených kalorií se proto odvíjí od zvoleného plaveckého stylu a zvoleného tempa.

    Pokud jste ve vodě jako doma a kromě plavání byste rádi vyzkoušeli ještě jiný vodní sport, možností je také více. Vypravte se například přes víkend s přáteli na vodu. Veslování v malé loďce potěší tělo a skvěle občerství mysl. Navíc, když poplujete několik hodin, je to poměrně dobrý způsob, jak si přes léto udržovat fyzičku. Pokud byste chtěli prožít adrenalinový zážitek, vyzkoušejte vodní lyžování. Potřebnou výstroj – neoprenový oblek, lyže a helmu je možné si zapůjčit přímo na místě, kde je tento sport provozován. Tažné čluny či vleky jezdí poměrně pomalu, proto si na tuto aktivitu mohou troufnout s instruktorem i úplní začátečníci. Pády nejsou bolestivé, pouze je třeba přijít na správnou techniku, jak udržet rovnováhu, což ale s radami odborníků není až tak náročné. Když vytrváte, čeká vás jedinečná jízda na vodní hladině.

    „,“textWiki“:“

    Mnozí z vás se již nemohou dočkat plavecké sezóny a možnosti skvěle si zaplavat. Plaváním si formujete hned několik partií těla. Plavání je výborný a přirozený způsob, jak trénovat vitální kapacitu plic, vytrvalost a jak komplexně posilovat svalstvo celého těla. Kromě zádového a prsního svalstva optimálně zatěžujete také lýtka, boky, trup a ruce. Je však velký rozdíl mezi tím plavat volným „pianko“ tempem na jezeře stylem „prsa ala paní radová“, nebo si vyzkoušet kondiční plavání v bazénu se vším všudy. Počet spálených kalorií se proto odvíjí od zvoleného plaveckého stylu a zvoleného tempa.

    Pokud jste ve vodě jako doma a kromě plavání byste rádi vyzkoušeli ještě jiný vodní sport, možností je také více. Vypravte se například přes víkend s přáteli na vodu. Veslování v malé loďce potěší tělo a skvěle občerství mysl. Navíc, když poplujete několik hodin, je to poměrně dobrý způsob, jak si přes léto udržovat fyzičku. Pokud byste chtěli prožít adrenalinový zážitek, vyzkoušejte vodní lyžování. Potřebnou výstroj – neoprenový oblek, lyže a helmu je možné si zapůjčit přímo na místě, kde je tento sport provozován. Tažné čluny či vleky jezdí poměrně pomalu, proto si na tuto aktivitu mohou troufnout s instruktorem i úplní začátečníci. Pády nejsou bolestivé, pouze je třeba přijít na správnou techniku, jak udržet rovnováhu, což ale s radami odborníků není až tak náročné. Když vytrváte, čeká vás jedinečná jízda na vodní hladině.

    „}},{„id“:12,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Horký tip:“,“data“:“Vodní lyžování za vlekem nebo tažným člunem můžete vyzkoušet v areálech vodního lyžování například v Davli u Prahy, na Těrlické přehradě u Havířova v Hradci Králové směrem na Jaroměř nebo v Oleskovicích u Znojma.“}},{„id“:13,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“http://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2133-sport-lyze.jpg“,“alt“:“Vodní lyžování za tažným člunem“,“id“:2133}},{„id“:14,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Vyzkoušejte něconnového“}},{„id“:15,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Běh a plavání, brusle nebo kolo, to vše jsou skvělé aktivity, ale po čase se všechno může omrzet. Jestli toužíte po poznání nových aktivit, vyzkoušejte skákání na trampolíně nebo powerrizers – jde o speciální skákací chůdy, které pochází z Německa. Nazývají se také klokaní nohy, díky ohnuté pružině. Powerrizers vám umožní vyzkoušet si, jaké je to mít krok dlouhý dva metry, běhat velkou rychlostí nebo třeba přeskakovat překážky. Cena skákacích bot se pohybuje v cenovém rozmezí podobně jako lyžařské boty. Na to abyste si tuto aktivitu mohli vyzkoušet, si ale skákací boty nemusíte hned kupovat. V současnosti existuje hned několik kurzů i s instruktory, kde si vyzkoušíte, zda by vás tato aktivita vůbec bavila a jestli se vám vyplatí do klokaních bot investovat. Další alternativou jsou Kangoo jumps. Jestliže jste milovníky in-line bruslení, právě tato aktivita je pro vás skvělou volbou. Boty Kangoo jumps se velmi podobají bruslím, ale místo koleček mají zespodu dvě pružné gumy a umožní vám rovněž „hopkat“, jako klokanovi. Jen nejste v takové výšce jako s Powerrizers.

    „,“textWiki“:“

    Běh a plavání, brusle nebo kolo, to vše jsou skvělé aktivity, ale po čase se všechno může omrzet. Jestli toužíte po poznání nových aktivit, vyzkoušejte skákání na trampolíně nebo powerrizers – jde o speciální skákací chůdy, které pochází z Německa. Nazývají se také klokaní nohy, díky ohnuté pružině. Powerrizers vám umožní vyzkoušet si, jaké je to mít krok dlouhý dva metry, běhat velkou rychlostí nebo třeba přeskakovat překážky. Cena skákacích bot se pohybuje v cenovém rozmezí podobně jako lyžařské boty. Na to abyste si tuto aktivitu mohli vyzkoušet, si ale skákací boty nemusíte hned kupovat. V současnosti existuje hned několik kurzů i s instruktory, kde si vyzkoušíte, zda by vás tato aktivita vůbec bavila a jestli se vám vyplatí do klokaních bot investovat. Další alternativou jsou Kangoo jumps. Jestliže jste milovníky in-line bruslení, právě tato aktivita je pro vás skvělou volbou. Boty Kangoo jumps se velmi podobají bruslím, ale místo koleček mají zespodu dvě pružné gumy a umožní vám rovněž „hopkat“, jako klokanovi. Jen nejste v takové výšce jako s Powerrizers.

    „}},{„id“:16,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“http://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2134-sport-jumping.jpg“,“alt“:“Muž zkouší speciální skákací chůdy powerrizers“,“id“:2134}},{„id“:17,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Ještě stále jste se nerozhodli, co vyzkoušíte, až půjdete ven? Co třeba lezení na skalách, frisbee, badminton či plážový volejbal? Kroket, aqua aerobic nebo lukostřelba? Zkuste sportovat společně s rodinou nebo přáteli, jistě vás to bude bavit. Můžete samozřejmě sporty libovolně kombinovat nebo můžete mít jeden jako dominantní a ty ostatní skvěle poslouží jako potřebný doplněk a změna v rámci tréninku. Každý si může něco najít, jen je potřeba chtít. Z pohledu odborníka je důležité si uvědomit, které aktivity jsou důležité pro zdraví – těm je potřeba se věnovat pravidelně a celoročně, a aktivity, které jsou pro zábavu – mohou být součástí společenského vyžití, a tudíž se jim můžete věnovat nárazově.

    Držíme vám palce, abyste si našli sport podle vašich představ, aktivitu, ze které budete mít radost a díky které si užijete léto naplno. Výsledek v podobě zlepšení kondice či úbytku kilogramů a zformování postavy pak už bude jen příjemným bonusem.

    „,“textWiki“:“

    Ještě stále jste se nerozhodli, co vyzkoušíte, až půjdete ven? Co třeba lezení na skalách, frisbee, badminton či plážový volejbal? Kroket, aqua aerobic nebo lukostřelba? Zkuste sportovat společně s rodinou nebo přáteli, jistě vás to bude bavit. Můžete samozřejmě sporty libovolně kombinovat nebo můžete mít jeden jako dominantní a ty ostatní skvěle poslouží jako potřebný doplněk a změna v rámci tréninku. Každý si může něco najít, jen je potřeba chtít. Z pohledu odborníka je důležité si uvědomit, které aktivity jsou důležité pro zdraví – těm je potřeba se věnovat pravidelně a celoročně, a aktivity, které jsou pro zábavu – mohou být součástí společenského vyžití, a tudíž se jim můžete věnovat nárazově.

    Držíme vám palce, abyste si našli sport podle vašich představ, aktivitu, ze které budete mít radost a díky které si užijete léto naplno. Výsledek v podobě zlepšení kondice či úbytku kilogramů a zformování postavy pak už bude jen příjemným bonusem.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    David Huf
    David Huf
    Specializace: trenér, mentální kouč