Vaříme chutně a zdravěji

  • Vyvážený jídelníček
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Co budu zítra vařit k obědu? To je pro mnoho lidí otázka, kterou si kladou každý den. Ne pro všechny je však vaření koníčkem, natož aby věděli, jak připravit chutné jídlo a zároveň, aby co nejvíce zachovali jeho výživovou hodnotu.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Co budu zítra vařit k obědu? To je pro mnoho lidí otázka, kterou si kladou každý den. Ne pro všechny je však vaření koníčkem, natož aby věděli, jak připravit chutné jídlo a zároveň, aby co nejvíce zachovali jeho výživovou hodnotu.

    Člověk používá tepelnou úpravu potravin zřejmě již od doby kamenné, kdy začal používat oheň pro úpravu masa. Ta zabezpečovala nejen chuťově zajímavější variantu pokrmu, ale zároveň sloužila jako základní nástroj pro zničení choroboplodných zárodků. S objevem tepelné úpravy potravin rostlinného původu přichází pro člověka další krůček ve výživové historii, s kterým dochází k větší využitelnosti rostlinné bílkoviny.

    Od počátků kulinářské úpravy potravin se metody vaření samozřejmě změnily a jejich paleta se naplnila dalšími kuchyňskými postupy. Pro domácí úpravu jídla dnes využíváme nejčastěji vaření, vaření v páře nebo v tlakovém hrnci, dušení, pečení, smažení nebo grilování. Mezi jednoznačně nejšetrnější tepelné úpravy patří vaření, zejména vaření v páře a dušení. Při vaření v páře si navíc potraviny zachovají největší množství živin, které se nemohou vylouhovat do vody, jako je tomu například u vitaminů rozpustných ve vodě. Proto je vhodné při klasickém vaření, kdy použitou vodu dále neupotřebíme, používat co nejméně vody. To platí například při vaření brambor. Abychom využili živiny, které se vylouhovaly do vody při dušení, můžeme ji použít jako základ omáčky nebo polévky. Nejnovější technika umožňuje i vaření ve vakuu, kdy si potravina zachová nejvyšší množství vitaminů.

    Pečení a grilování s nepřímým zdrojem tepla je z pohledu šetrnosti úprav na druhém místě a nejméně bychom měli používat smažení a grilování nad přímým ohněm. Problémem těchto kuchyňských metod je příliš vysoká teplota, která má za následek tvorbu látek, které jsou pro lidský organismus škodlivé. Jejich tvorbu můžeme omezit kontrolováním teploty, která by při pečení neměla překročit 180 °C, u trouby s cirkulací vzduchu 200 °C a při smažení 170 °C. Proto pokud se rozhodneme potravinu smažit, měli bychom použít fritézu, která umožňuje kontrolu teploty. Při smažení řízků v trojobalu je možné snížit množství obsaženého tuku tak, že při vynětí z fritézy řízek na vteřinu ponoříme do horké vody. Část oleje tak zůstane ve vodě a voda se z řízku vzhledem k jeho vysoké teplotě okamžitě odpaří. Příliš velké množství tuku je problémem mnoha jídel. Tuk má totiž ze všech živin největší energetickou hodnotu, proto bychom s ním měli při přípravě jídel šetřit. Jednou z metod, jak omezit spotřebu tuku, je moderní pečení v plastovém sáčku ze speciálního materiálu určeného právě pro tuto kuchyňskou úpravu. Při této metodě jsou potraviny pečeny ve vlastní šťávě, bez přidání tuku a díky uzavíratelnému sáčku zůstanou šťavnaté a měkké. V jídelníčku bychom samozřejmě neměli zapomínat na čerstvé potraviny, které jsou nosiči největšího množství vitaminů. Čerstvá zelenina nebo ovoce by měly být doplňkem většiny, ne-li každého, denního jídla. Celkem bychom měli zkonzumovat nejméně 400 g zeleniny a ovoce, přednostně v syrovém stavu. Jejich tepelnou úpravu ale nezatracujme. Některé živiny jsou totiž lépe využitelné právě po tepelné úpravě, typickým příkladem je lykopen obsažený v rajčatech. Při dušení zeleniny nezapomeňte přidat trochu tuku, který umožní uvolnění vitaminů rozpustných v tucích. Pro zachování co nejvyššího množství vitaminů připravovanou zeleninu myjte pod tekoucí vodou v celku a před oloupáním. Krájejte ji na velké kusy, při loupání odkrajujte co nejtenčí slupky anebo ji vařte ve slupce.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů