Večeře (nejen) pro školáky

  • Vyvážený jídelníček
  • 7 minut čtení
  • 8. 9. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Správný výběr jídla je pro růst dětí velmi důležitý. Že by měli jak děti, tak dospělí jíst až pětkrát denně už víme. Jak ale vybrat správný pokrm k večeři? A co druhá večeře?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Vyvážený jídelníček dětí je nesmírně důležitý jak pro rozvoj fyzického, tak duševního zdraví. Dětské chování může ovlivňovat mimo jiné i kvalita výživy a potravin, které denně konzumují. Proto je nezbytné jim zabezpečit zdroj kvalitní výživy a vybudovat u nich správné stravovací návyky.

    „,“textWiki“:“

    Vyvážený jídelníček dětí je nesmírně důležitý jak pro rozvoj fyzického, tak duševního zdraví. Dětské chování může ovlivňovat mimo jiné i kvalita výživy a potravin, které denně konzumují. Proto je nezbytné jim zabezpečit zdroj kvalitní výživy a vybudovat u nich správné stravovací návyky.

    „}}]}},{„id“:5,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:6,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Proč je večeře tak důležitá?“}},{„id“:7,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Věděli jste, že večeře je stejně důležitá, jako třeba snídaně? Neměli byste na ní zapomínat nebo ji odbývat. Večeře by měla pokrýt 15 – 20 % denního energetického příjmu. Doporučuje se konzumace potravin s vyšším obsahem vlákniny, jako je například zelenina, těstoviny nebo celozrnné pečivo. To platí zejména pro děti starší deseti let, pro mladší děti doporučujeme pečivo bílé. Vláknina v potravě prospěje nejen trávení, ale zároveň napomáhá ke snižování hladiny cholesterolu v krvi. Dále by měla být večeře bohatá na obsah bílkovin, které můžeme získat třeba z vajíčka nebo masa. Dále je důležité do jídelníčku zařadit i mléčné výrobky nebo ryby.

    „,“textWiki“:“

    Věděli jste, že večeře je stejně důležitá, jako třeba snídaně? Neměli byste na ní zapomínat nebo ji odbývat. Večeře by měla pokrýt 15 – 20 % denního energetického příjmu. Doporučuje se konzumace potravin s vyšším obsahem vlákniny, jako je například zelenina, těstoviny nebo celozrnné pečivo. To platí zejména pro děti starší deseti let, pro mladší děti doporučujeme pečivo bílé. Vláknina v potravě prospěje nejen trávení, ale zároveň napomáhá ke snižování hladiny cholesterolu v krvi. Dále by měla být večeře bohatá na obsah bílkovin, které můžeme získat třeba z vajíčka nebo masa. Dále je důležité do jídelníčku zařadit i mléčné výrobky nebo ryby.

    „}}],“second“:[{„id“:8,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Na co nezapomínat?“,“data“:“- Denně jíst zeleninu, až 3 porce denněn- Jíst mléčné výrobky, nejlépe zakysanén- Denně jíst ovoce, ideálně v dopoledních hodináchn- Zaměřit se na konzumaci libového masa a tučných mořských rybn- Zaměřit se na konzumaci ideálně celozrnného pečiva (to platí pro děti starší deseti let)n- Minimálně 1x do týdne konzumovat luštěninyn- Dodržovat pitný režim, konzumovat zejména vodu a neslazené ovocné a bylinkové čaje“}}]}},{„id“:9,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Nedoporučuje se například krupicová kaše, ale můžete v případě chuti připravit pohankovou, nebo špaldovou kaši s medem, oříšky a sklenicí teplého mléka. Med a mléko totiž děti i dospělé zklidní a připraví na kvalitní spánek. Dětem se k večeři nedoporučují podávat luštěniny, uzeniny (snad kromě šunky nejvyšší jakosti) nebo smažená jídla.

    Když jste si všimli, že bývá dítě často unavené, můžete v jídelníčku zvýšit množství tekutin, přidat jeden kousek ovoce, případně komplexních sacharidů, jako například celozrnný chléb, těstoviny nebo vločky. Jestliže je to naopak a dítě má energie na rozdávání, podávejte ve větším množství zeleninu. Čerstvou, nebo dušenou v páře s kapkou olivového oleje.

    Myslete také na to, co jste vy a vaše děti jedli v průběhu celého dne. Pokud během dne v jídelníčku chybělo teplé jídlo, doporučuje se večeři obohatit alespoň o teplou polévku. Pokud míváte teplé obědy, není každodenní teplá večeře nezbytně nutná.

    „,“textWiki“:“

    Nedoporučuje se například krupicová kaše, ale můžete v případě chuti připravit pohankovou, nebo špaldovou kaši s medem, oříšky a sklenicí teplého mléka. Med a mléko totiž děti i dospělé zklidní a připraví na kvalitní spánek. Dětem se k večeři nedoporučují podávat luštěniny, uzeniny (snad kromě šunky nejvyšší jakosti) nebo smažená jídla.

    Když jste si všimli, že bývá dítě často unavené, můžete v jídelníčku zvýšit množství tekutin, přidat jeden kousek ovoce, případně komplexních sacharidů, jako například celozrnný chléb, těstoviny nebo vločky. Jestliže je to naopak a dítě má energie na rozdávání, podávejte ve větším množství zeleninu. Čerstvou, nebo dušenou v páře s kapkou olivového oleje.

    Myslete také na to, co jste vy a vaše děti jedli v průběhu celého dne. Pokud během dne v jídelníčku chybělo teplé jídlo, doporučuje se večeři obohatit alespoň o teplou polévku. Pokud míváte teplé obědy, není každodenní teplá večeře nezbytně nutná.

    „}},{„id“:11,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2267-vecere-text.jpg“,“alt“:“Rodinná večeře“,“id“:2267}},{„id“:12,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jídelníček podle věku“}},{„id“:13,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Dětem v předškolním věku bývá často doporučováno konzumovat větší množství polotučného mléka a polotučných mléčných výrobků než například dospělým. Obsahují totiž vápník, bílkoviny a tuky významné zejména pro růst a správný vývoj.

    Školáci, kteří vydají více energie než mladší děti či dospělí v sedavých zaměstnáních, potřebují zvýšit příjem železa, vápníku, fosforu a vitamínu B12. Ty mohou získat z masa, mléčných výrobků a vajec. Zejména pro dívky školního věku je konzumace potravin bohatých na železo velmi důležitá.

    Dospívající by měli mít podobný jídelníček jako dospělí, důležitá je však ještě více pravidelnost. Je potřeba se vyhýbat velkému množství jednoduchých sacharidů a nasycených tuků. Dospívající dívky by měly zapomenout na radikální diety, protože právě v tomto období jejich života vzniká velké riziko vzniku a rozvinutí poruch příjmu potravy. Měly by se naopak daleko více zaměřovat na pestrý jídelníček s velkým obsahem vitamínů a minerálních látek.

    „,“textWiki“:“

    Dětem v předškolním věku bývá často doporučováno konzumovat větší množství polotučného mléka a polotučných mléčných výrobků než například dospělým. Obsahují totiž vápník, bílkoviny a tuky významné zejména pro růst a správný vývoj.

    Školáci, kteří vydají více energie než mladší děti či dospělí v sedavých zaměstnáních, potřebují zvýšit příjem železa, vápníku, fosforu a vitamínu B12. Ty mohou získat z masa, mléčných výrobků a vajec. Zejména pro dívky školního věku je konzumace potravin bohatých na železo velmi důležitá.

    Dospívající by měli mít podobný jídelníček jako dospělí, důležitá je však ještě více pravidelnost. Je potřeba se vyhýbat velkému množství jednoduchých sacharidů a nasycených tuků. Dospívající dívky by měly zapomenout na radikální diety, protože právě v tomto období jejich života vzniká velké riziko vzniku a rozvinutí poruch příjmu potravy. Měly by se naopak daleko více zaměřovat na pestrý jídelníček s velkým obsahem vitamínů a minerálních látek.

    „}}]}},{„id“:14,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:15,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Večeře – správná volba“,“data“:“- Zeleninový salát se sýrem a celozrnným nebo grahamovým pečivemn- Těstovinový salát s kuřecími kousky a jogurtovým dresingemn- Dušená zelenina, ryba, bramborn- Chléb s tvarohem a řeřichoun- Chléb s tvarohovou pomazánkou, tvrdým sýrem nebo šunkou“}}],“second“:[{„id“:16,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Večeře – špatná volba“,“data“:“- Sladká krupicová kaše nebo sladké pečivon- Mléčné dezerty, pudingy, sladké smetanové jogurty, slazený plnotučný tvarohn- Sladké ovoce jako banány, hroznové víno, jahody atd.n- Knedlíky se smetanovou omáčkou a tučným masemn- Smažený sýr, hranolky“}}]}},{„id“:17,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:18,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Druhá večeře, jíst či nejíst?“}},{„id“:19,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Druhá večeře je vhodná pro děti, které jsou aktivní od rána do večera, hodně sportují, mají velký výdej energie. Poslední jídlo by mělo vycházet cca 2 – 3 hodiny před spaním, aby ho žaludek stačil alespoň částečně zpracovat. Pokud má dítě pocit hladu a nechystá se okamžitě spát, je vhodné sníst něco lehkého. Objem druhé večeře by neměl přesáhnout 200 ml a toto jídlo by se mělo skládat z polotučného zakysaného výrobku nebo bílého jogurtu v kombinaci s ořechy a případně jablečnou vlákninou. Druhá večeře může významně působit na regeneraci organismu a přirozeně zlepšuje schopnost těla zvětšovat svalovou hmotu. Druhou večeři mohou občas zařadit i rodiče, ale měli by dodržet časový rozestup 2 hodiny před uložením se k spánku.

    „,“textWiki“:“

    Druhá večeře je vhodná pro děti, které jsou aktivní od rána do večera, hodně sportují, mají velký výdej energie. Poslední jídlo by mělo vycházet cca 2 – 3 hodiny před spaním, aby ho žaludek stačil alespoň částečně zpracovat. Pokud má dítě pocit hladu a nechystá se okamžitě spát, je vhodné sníst něco lehkého. Objem druhé večeře by neměl přesáhnout 200 ml a toto jídlo by se mělo skládat z polotučného zakysaného výrobku nebo bílého jogurtu v kombinaci s ořechy a případně jablečnou vlákninou. Druhá večeře může významně působit na regeneraci organismu a přirozeně zlepšuje schopnost těla zvětšovat svalovou hmotu. Druhou večeři mohou občas zařadit i rodiče, ale měli by dodržet časový rozestup 2 hodiny před uložením se k spánku.

    „}}]}},{„id“:20,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:21,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Druhá večeře – správná volba“,“data“:“- Bílý jogurt a hrst natural ořechůn- Tvarohn- Tvrdý sýrn- Zeleninan- Šunka nejvyšší jakosti“}}],“second“:[{„id“:22,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Druhá večeře – špatná volba“,“data“:“- Zákusek nebo sladkostn- Sladké ovocen- Rohlíky, buchty, chleba, vločkyn- Trvanlivý salámn- Zmrzlina“}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování