Vyzkoušejte lekci pilates

  • Pilates
  • 7 minut čtení
  • 15. 9. 2015
  • David Huf
  • Pilates je poměrně mladý, avšak o to víc oblíbený způsob cvičení. Už jste ho zkusili? Víte, co získáte pravidelným cvičením?

    {containers“:[{„id“:2,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Kdense vzal, tu se vzal?“}},{„id“:5,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    S cvičením pilates přišel začátkem 20. století Joseph Pilates. Nejdříve se toto cvičení rozmohlo v Německu, pak Velké Británii a poté se dostal až do USA. Dnes jsou cviky pilates známé a oblíbené po celém světě. Podstatou cvičení je docílit řízeného pohybu pomocí svalů ze středu těla. Joseph Pilates vymýšlel během celého svého života speciální stroje, které budou posilovat výše zmiňované svaly, a zároveň budou šetrné ke kloubům a šlachám. Sám Joseph Pilates ale později uznal, že když se cvičí na velkých strojích, není cvičení dostupné pro všechny. Proto v návaznosti na tuto myšlenku vymyslel „sadu 34 cviků“, bez zapojení strojů.

    „,“textWiki“:“

    S cvičením pilates přišel začátkem 20. století Joseph Pilates. Nejdříve se toto cvičení rozmohlo v Německu, pak Velké Británii a poté se dostal až do USA. Dnes jsou cviky pilates známé a oblíbené po celém světě. Podstatou cvičení je docílit řízeného pohybu pomocí svalů ze středu těla. Joseph Pilates vymýšlel během celého svého života speciální stroje, které budou posilovat výše zmiňované svaly, a zároveň budou šetrné ke kloubům a šlachám. Sám Joseph Pilates ale později uznal, že když se cvičí na velkých strojích, není cvičení dostupné pro všechny. Proto v návaznosti na tuto myšlenku vymyslel „sadu 34 cviků“, bez zapojení strojů.

    „}}]}},{„id“:6,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:7,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Tak vzniklo intenzivní cvičení, které člověka vede ke správnému držení těla s komplexním zapojením téměř všech svalových skupin. Při pravidelném cvičení je tak pilates 4 – 5 x účinnější, než klasické cviky na podložce. V současnosti se při lekcích používají některé pomůcky, jako například medicinbal, pěnový válec, gymnastický balón nebo třeba cvičební gumy.

    „,“textWiki“:“

    Tak vzniklo intenzivní cvičení, které člověka vede ke správnému držení těla s komplexním zapojením téměř všech svalových skupin. Při pravidelném cvičení je tak pilates 4 – 5 x účinnější, než klasické cviky na podložce. V současnosti se při lekcích používají některé pomůcky, jako například medicinbal, pěnový válec, gymnastický balón nebo třeba cvičební gumy.

    „}}],“second“:[{„id“:8,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Principy“,“data“:“-tPohyb vycházející ze středu tělan-tSoustředěný pohybn-tŘízený pohybn-tPřesnost pohybun-tPlynulost pohybun-tDýchání“}}]}},{„id“:9,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:10,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jaknna to?“}},{„id“:11,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Málo kdo ví, co se skrývá za cviky pilates. Jsou sestavené na základě kontrologie, což je systém, který kontroluje lidskou mysl a řídí svaly. Proto cviky dokáží posílit svaly celého těla, zejména břicho, záda a pánevní dno. Metoda klade důraz na zpevnění hlubokých břišních svalů, díky čemuž se zpevní také zádové svalstvo. Páteř je pak méně namáhána a cvičení efektivnější.

    Docílit takto efektivního cvičení však není hračka. Je potřeba zaměřit se na detaily a přesnost provedení jednotlivých cviků. Proto i zdánlivě nepatrný a banální pohyb může způsobit výrazně prospěšný účinek pro tělo. Klíčová je tedy koncentrace, pomocí které procítíte každý pohyb.

    Běžně se pilates cvičí na podložkách. Není to náročný pohyb, co se týká prostoru, ani potřebných pomůcek. Cviky se vykonávají nejčastěji vleže, na břichu, na boku a někdy vkleče. Lekce by se měla vždy skládat ze sestavy cviků, které mají přesný sled i počet opakování. V každé sestavě je přitom procvičována konkrétní svalová skupina. Svaly se nejen procvičují, ale také protahují.

    „,“textWiki“:“

    Málo kdo ví, co se skrývá za cviky pilates. Jsou sestavené na základě kontrologie, což je systém, který kontroluje lidskou mysl a řídí svaly. Proto cviky dokáží posílit svaly celého těla, zejména břicho, záda a pánevní dno. Metoda klade důraz na zpevnění hlubokých břišních svalů, díky čemuž se zpevní také zádové svalstvo. Páteř je pak méně namáhána a cvičení efektivnější.

    Docílit takto efektivního cvičení však není hračka. Je potřeba zaměřit se na detaily a přesnost provedení jednotlivých cviků. Proto i zdánlivě nepatrný a banální pohyb může způsobit výrazně prospěšný účinek pro tělo. Klíčová je tedy koncentrace, pomocí které procítíte každý pohyb.

    Běžně se pilates cvičí na podložkách. Není to náročný pohyb, co se týká prostoru, ani potřebných pomůcek. Cviky se vykonávají nejčastěji vleže, na břichu, na boku a někdy vkleče. Lekce by se měla vždy skládat ze sestavy cviků, které mají přesný sled i počet opakování. V každé sestavě je přitom procvičována konkrétní svalová skupina. Svaly se nejen procvičují, ale také protahují.

    „}},{„id“:12,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2283-pilates-text.jpg“,“alt“:“Žena cvičí na podložce“,“id“:2283}},{„id“:13,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Čehoncvičením docílíte?“}},{„id“:14,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Při pravidelném cvičení se tělo začne znatelně zpevňovat, získá větší stabilitu, získáte lepší držení těla. Také se naučíte správně dýchat, okysličí a prokrví se vám pleť. Když pravidelně zapojujete hluboké břišní svaly, docílíte krásné postavy včetně plochého bříška.

    „,“textWiki“:“

    Při pravidelném cvičení se tělo začne znatelně zpevňovat, získá větší stabilitu, získáte lepší držení těla. Také se naučíte správně dýchat, okysličí a prokrví se vám pleť. Když pravidelně zapojujete hluboké břišní svaly, docílíte krásné postavy včetně plochého bříška.

    „}},{„id“:15,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Pronkoho pilates je? „}},{„id“:16,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Je to univerzální cvičební metoda s více stupni náročnosti. Zkusit si tyto cviky tedy mohou jak úplní začátečníci, tak pokročilí nebo vyloženě sportovci. Touto cestou se dá rychle a efektivně obnovit síla svalů i celková pohyblivost, což může pomoci osobám, které prošly léčením zlomeniny či pohmožděním svalů a podobně. V zahraničí se právě proto pilates cvičí také v rehabilitačních centrech, u nás především formou klasického cvičení v různých fitness centrech, kde kromě klasického pilates nabízejí lektoři také podobné formy aerobního pohybu.

    „,“textWiki“:“

    Je to univerzální cvičební metoda s více stupni náročnosti. Zkusit si tyto cviky tedy mohou jak úplní začátečníci, tak pokročilí nebo vyloženě sportovci. Touto cestou se dá rychle a efektivně obnovit síla svalů i celková pohyblivost, což může pomoci osobám, které prošly léčením zlomeniny či pohmožděním svalů a podobně. V zahraničí se právě proto pilates cvičí také v rehabilitačních centrech, u nás především formou klasického cvičení v různých fitness centrech, kde kromě klasického pilates nabízejí lektoři také podobné formy aerobního pohybu.

    „}},{„id“:17,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Prontělo i mysl“}},{„id“:18,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Je důležité si uvědomit, že pilates není cvičení zaměřené pouze na tělo jako takové, ale na celého člověka. Má mnoho společného s východním učením. Člověk by se měl učit poznávat své tělo, vnímat ho a nacházet souvislosti s jeho fungováním. Také se tělo učíte ovládat, efektivně a správně ho využívat, získávat nad ním kontrolu. To vše proto, abyste později sami poznali, co vaše tělo zatěžuje a mohli jste k sobě samému přistupovat zodpovědně.

    „,“textWiki“:“

    Je důležité si uvědomit, že pilates není cvičení zaměřené pouze na tělo jako takové, ale na celého člověka. Má mnoho společného s východním učením. Člověk by se měl učit poznávat své tělo, vnímat ho a nacházet souvislosti s jeho fungováním. Také se tělo učíte ovládat, efektivně a správně ho využívat, získávat nad ním kontrolu. To vše proto, abyste později sami poznali, co vaše tělo zatěžuje a mohli jste k sobě samému přistupovat zodpovědně.

    „}},{„id“:19,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Prvnínlekce“}},{„id“:20,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Ať už budete navštěvovat individuální nebo skupinové lekce, na úvodní hodině se dozvíte poměrně velké množství teoretických informací. Nenechte se odradit, pilates není možné se plně naučit za jednu nebo dvě lekce. Vše závisí na chtění a možnostech jedince – zda se věnoval sportu již před tím, jestli má potřebnou vůli, motivaci a houževnatost. Také na jaké úrovni je schopen vnímat své tělo jako celek. To vše jsou předpoklady k rychlejšímu proniknutí k podstatě cvičení pilates.

    Na první lekci si určitě vezměte pohodlné sportovní oblečení a informujte se, zda je potřeba přinést si vlastní podložku, nebo zda se dá na místě půjčit. Můžete si vzít také vodu a sportovní ručník. V každém případě si první lekci užijte.

    „,“textWiki“:“

    Ať už budete navštěvovat individuální nebo skupinové lekce, na úvodní hodině se dozvíte poměrně velké množství teoretických informací. Nenechte se odradit, pilates není možné se plně naučit za jednu nebo dvě lekce. Vše závisí na chtění a možnostech jedince – zda se věnoval sportu již před tím, jestli má potřebnou vůli, motivaci a houževnatost. Také na jaké úrovni je schopen vnímat své tělo jako celek. To vše jsou předpoklady k rychlejšímu proniknutí k podstatě cvičení pilates.

    Na první lekci si určitě vezměte pohodlné sportovní oblečení a informujte se, zda je potřeba přinést si vlastní podložku, nebo zda se dá na místě půjčit. Můžete si vzít také vodu a sportovní ručník. V každém případě si první lekci užijte.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    David Huf
    David Huf
    Specializace: trenér, mentální kouč