Vyzkoušejte lezeckou stěnu

  • Lezecká stěna
  • 4 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Lezení je pro člověka přirozený pohyb, avšak v dnešní moderní době už lozit nemusíme. Máme žebříky, výtahy či jiné vymoženosti, a to je škoda. Dejme lezení šanci a připomeňme si, jaký to je pocit, vylézt až na vrchol.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    V dávných dobách bylo lezení pro člověka naprostou nezbytností. Skrýt se ve vrcholcích stromů před divou zvěří, sklidit ze stromů úrodu, vylézt do skal, to vše naši předci s přehledem zvládali. Dnes bychom pravděpodobně na vysoký strom jen tak bez přípravy nevylezli. Co to trochu změnit, zkusit jinou sportovní aktivitu a objevit krásu lezení? Nemusíte vyrážet do skal, pro začátek jsou k dispozici lezecké stěny.

    Na stěně se leze po chytech – větší výstupky pro držení a stupech – menší výstupky pro nohy.  Jednotlivé trasy neboli cesty, jsou od sebe odlišeny barvou chytů. Na začátku cesty je vždy popisek s číslem obtížnosti. Čím nižší číslo, tím lehčí cesta. Pokud na stěnu půjdete úplně poprvé, domluvte si instruktora, který se vám bude věnovat. Je třeba, aby vám vysvětlil základy bezpečnosti a také poskytl jištění, tedy bude držet lano, na kterém polezete. Při lezení byste měli dodržovat pravidlo tří pevných bodů. To znamená, že ze čtyř končetin, by měly být tři stále v kontaktu se stěnou. Ruce by se neměly držet skrčené u těla, ale spíše ve visu, abyste co nejméně namáhali svaly. Byť se to zdá zvláštní, leze se hlavně nohama, rukama si zajistíte stabilní polohu a nohy se snažíte dostat co nejvýše, abyste se na nich pohodlně postavili a vzápětí tak dosáhli rukama na chyty výš. Tedy rada lezce: „Pokud nedosáhnete na chyt, snažte se vystoupat nohama.“ Také není dobré dostat se do polohy, kdy jste celí natažení a nemáte možnost se dobře rozhlédnout po okolních chytech.  

    Při lezení se zapojují samozřejmě svaly na rukou i nohou, ale nejen ty! Lezení je komplexní pohyb, při kterém navíc musíte dávat velký pozor na udržení rovnováhy a do pohybu tak zapojíte i hluboké svaly, o kterých jste ani nevěděli, že je na těle máte.

    Vzhledem k tomu, že je to specifická sportovní aktivita, neobejde se bez speciálních pomůcek. Základem je lezecká obuv, tzv. lezečky, navržené tak, aby dobře držely i na malých stupech, případně jen s využitím tření držely přímo na stěně. Nečekejte ale pohodlí domácích papučí, lezečky jsou hodně těsné. Dále je důležité sportovní oblečení, které by mělo být pohodlné a nemělo by bránit pohybu např. při širokém roztažení nohou nebo natažení rukou, současně by nemělo příliš vlát, aby se nezachytilo ve stěně.   Nezbytný je také horolezecký úvazek, tzv. sedák, vhodná lanová brzda neboli jistítko a pytlík s magnéziem, které pomáhá eliminovat pocení rukou a zajistí kvalitnější uchopení chytu. Ale neděste se, tyto pomůcky, včetně horolezeckého lana, lze zapůjčit přímo na místě u provozovatele.

    Při lezení je potřeba klást opravdu velký důraz na bezpečnost. Zásadou číslo jedna by měla být soustředěná pozornost. Když budete roztěkaní, snadno uděláte nějakou chybu a způsobíte sobě nebo jističi zranění.  Další zásada: nepouštějte se nikdy do cesty, která má společné jištění, tj. karabiny pro zajištění lana (tzv. expresky), s cestou vedle, po které někdo zrovna leze, neměli byste kam „cvakat“ své lano. Například i tři cesty o různých obtížnostech mohou mít společné jištění. Další pravidlo se týká jistícího lana na vašem sedáku. To by mělo vést od uzlu na úvazku vzhůru, mezi vašimi pažemi, nikoli bokem kolem ramen nebo za zády, v takové poloze se totiž můžete při pádu převrátit, ztratit kontrolu i možnost koordinovat pád.

    Jestliže se vám lezení zalíbí a budete se chtít naučit jistit druhého lezce nebo tuto aktivitu vyzkoušet například s partnerem bez instruktora, doporučujeme absolvovat kurz lezení. Ten si jde obvykle sjednat přímo u provozovatelů lezeckých center, v rámci profesionálních škol nebo u soukromých instruktorů. Při sjednávání kurzu si sežeňte dostatek informací o instruktorovi, zda je akreditovaný Českým horolezeckým svazem nebo Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a může kurzy poskytovat.

    I kdybyste se ale rozhodli stěnu vyzkoušet jen jednou, nebudete litovat. Je to zase trochu jiný druh pohybu, než na jaký jste zvyklí z fitness center či plaveckého bazénu a vašemu tělu určitě prospěje.

    Pro sportovce, kteří se necítí dobře ve výškách, můžeme doporučit i jinou variantu lezení na stěně, které se říká Boulder (z anglického „balvan“). Jde o spíše technické a silové lezení na kratší stěně, kde není třeba jištění, protože z vrcholu pohodlně seskočíte zpět do tlusté matrace. Boulderové lezení je také doporučováno stěnovým lezcům, pro natrénování síly a techniky. Přijdete při něm na to, v jaké poloze vás tělo netáhne dolů, jak získat změnou polohy balanc apod. Boulderové stěny jsou buď součástí lezeckého centra, nebo fungují zvlášť.

    A pokud již lezete a máte oblíbenou lezeckou stěnu, můžete se s ostatními uživateli podělit a vložit tip do aplikace Plus kolem Vás.

    Hore zdar!

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů