Vyzrajte na chřipku!

  • Posílení imunity
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Prozradíme vám několik způsobů, jak zvítězit nad viry Bolí vás celé tělo? Máte pocit, že se vám rozskočí hlava, že vám v ní hučí nebo buší tisíc kladívek? Bolí vás svaly, jak kdybyste složili vagón uhlí? Máte rozpálené čelo? Těmito i dalšími příznaky se chřipka projevuje a je třeba ji léčit. Základní doporučení, dovolují-li vám to okolnosti, zůstaňte doma.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“Nepodceňujte chřipku!

    Virus chřipky má mnoho podob. A přestože lékaři rozlišují pouze tři základní druhy (chřipka A, B a C), má tento virus přímo neomezenou schopnost mutovat. Pokud se nakazíte jedním kmenem, získáte imunitu pouze proti tomuto druhu, ale jeho mutovaná podoba na vás může zaútočit za pár měsíců. Jakmile pociťujete silné příznaky – horečka, hůř se vám mluví, dýchá, vykašláváte hlen – navštivte lékaře.

    Jak se liší chřipka od nachlazení?
    Vyvolávají je zcela jiné mikroorganismy. Chřipku většinou doprovázejí mnohem silnější příznaky jako:

    – horečka, která se u nachlazení většinou neobjevuje

    – bolest hlavy, která je při chřipce silnější.

    – bolesti svalů, ty jsou při chřipce také mnohem silnější než při nachlazení.

    – únava, ta při nachlazení není tak silná jako u chřipky a často trvá i po jejím skončení.

    – smrkání – u nachlazení je pravidlem, u chřipky se nemusí dostavit.

    – bolest v krku – stejně jako u smrkání při nachlazení se projevuje častěji.

    – kašel – bývá při chřipce velmi silný, při nachlazení suchý a méně silný.

    Jak chřipce předejít? Důležitá je prevence.

    1) Vyhýbejte se velkému množství lidí
    V době epidemie je lepší nechodit do obchodních center, kin, divadel, MHD apod.
    2) Nekuřte a nepijte alkohol
    Kouření a alkohol snižují odolnost organismu.
    3) Vyhýbejte se kontaktu s nemocnými lidmi
    Onemocní-li člen rodiny, měl by mít samostatný pokoj.
    4) Dobrá fyzická kondice
    V době epidemie byste se neměli přepínat, ať už náročnými sporty nebo fyzickou prací doma.

    A jak uchránit děti?

    U dětí je důležitá prevence. Velký vliv na nemocnost a obranyschopnost má to, zda dítě sportuje, jakou má životosprávu a jestli je otužováno. „Velkou roli hraje také to, zda rodiče kouří, protože negativní vliv má i tzv. pasivní kouření. V období chřipek se také vyhýbejte pobytu v uzavřených prostorách, například v autobusech, obchodech, přeplněných čekárnách u lékařů, obchodech, omezte návštěvy známých,“ říká MUDr. Jana Smejkalová. Doma často větrejte a nepřetápějte. Dospělí členové rodiny (rodiče, prarodiče) by podle doktorky Smejkalové měli jednoznačně popřemýšlet o očkování proti chřipce. Toto očkování je možné aplikovat i u dětí již od šesti měsíců věku. Rodiče, kteří mají zájem své dítě nechat naočkovat, by během září měli kontaktovat pediatra a domluvit se na dalším postupu.

    A když už chřipku dostanete?

    1) Zůstaňte doma
    Chřipka je nakažlivá. Proto byste ji neměli šířit dál, ani v práci ani jinde. Vezměte si neschopenku, pokud vám to okolnosti dovolí, je vhodné zůstat doma, dokud hlavní příznaky neodezní.
    2) Odpočívejte
    Fyzická námaha zhorší obtíže a nebo se objeví další.
    3) Pijte hodně tekutin
    Bylinkové čaje, horkou vodu, vývary či zeleninové polévky.
    4) Lékaři doporučují prostředky proti bolesti
    Lékař vám doporučí léky na snižení horečky, působící proti bolestem hlavy a svalů.
    5) Kloktejte vodou se solí
    Bolesti v krku zmírníte kloktáním slané vody (1 lžička soli na 0,5l vody)
    6) Cucejte bonbóny
    Cucání nějakého tvrdého bonbónu nebo pastilky proti kašli zvlhčuje krk a tím pádem zmírňuje bolest.
    7) Zvlhčujte si vzduch
    Zvýšení vlhkosti vzduchu v místnosti, kde ležíte, pomáhá mírnit kašel, bolesti v krku a vysoušení nosu.
    8) Mažte nos
    Při rýmě, smrkáte-li často a silně, dochází k odření nosu. Proto je dobré ho pravidelně mazat, abyste předešli podráždění sliznice.
    9) Termoláhev nebo zahřívací dečka
    Ty vám zcela jistě pomohou od bolesti svalů.
    10) Koupel nohou v horké vodě
    Horká koupel nohou vám rozproudí krevní oběh a zahřeje celé tělo.
    11) Čerstvý vzduch
    V místnosti, kde spíte, je třeba dobře pravidelně větrat.
    12) Natírání těla
    Můžete používat zahřívací masti, krémy a éterické oleje obsahující zázvor, skořici či jiná zahřívající koření. Ty se postupně odpařují a vy je inhalujte a tím urychlujete proces pročišťování dýchacích cest od hlenů.
    13) Odlehčení stravy
    V průběhu onemocnění je oslabený i trávicí trakt, proto byste mu měli trochu odlehčit. Doporučované jsou polévky, banány, jablečná šťáva, rýže.

    Zdroj: Domácí lékař, Parsons/Walton/Press Praha
    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů