Začínáme cvičit!

  • Zlepšení kondice
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Nový rok je spojován s předsevzetími. Nejčastějšími jsou zhubnu“, „přestanu kouřit“, „začnu zdravě jíst“ nebo „začnu cvičit“. Fitness trenér Josef Toman říká: „Začněte kdykoli, nehleďte na nějaké předsevzetí. Péče o vaše zdraví a tělesnou a duševní kondici by mělo být prioritou. A v tomto ohledu je přínos cvičení nesporný.““

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Začínáme cvičit!

    Nový rok je spojován s předsevzetími. Nejčastějšími jsou „zhubnu“, „přestanu kouřit“, „začnu zdravě jíst“ nebo „začnu cvičit“. Fitness trenér Josef Toman říká: „Začněte kdykoli, nehleďte na nějaké předsevzetí. Péče o vaše zdraví a tělesnou a duševní kondici by mělo být prioritou. A v tomto ohledu je přínos cvičení nesporný.“ V tomto se s ním shodují i psychologové. Předsevzetí nás podle slov odborníků spíše stresují, při prvním „selhání“ máme pocit, že jsme vše zkazili a nemá smysl pokračovat dál. Naopak když na sobě pracujeme s vědomím, že je možné začít kdykoli, tedy ne od Nového roku, v pondělí nebo zítra, ale hned, osvobodí nás to od pocitu selhání a dodá nám to chuť znovu začít, respektive nebrat např. trochu sladkostí či vynechání tréninku jako selhání, ale pokračovat ve stanoveném úsilí dále.

    Začátky jsou vždycky těžké, ale ještě těžší je vytrvat

    Začínáte-li se cvičením, měli byste podle trenéra Josefa Tomana na začátku brát zřetel na svou momentální kondici a tělesnou konstituci. „Cvičení je zapotřebí striktně vložit do svého ,rozvrhu‘, čímž zúžíte prostor pro výmluvy typu: ,dnes mi to nějak nevyšlo‘. Vytrvalost je vždy největší problém. Zpočátku musíte pochopit, že se první pozitivní dopady cvičení projeví až za určitou dobu. Když se s tím psychicky smíříte, máte z poloviny vyhráno. Určení priorit a stanovení cíle je základní pravidlo. Máte možnost si život zkvalitnit cvičením nebo čekat na postupnou degeneraci pohybového aparátu včetně civilizačních chorob,“ říká Josef Toman.

    Zhubnout a dostat se do kondice

    Tréninky těch, kteří se chtějí dostat „pouze“ do kondice, a těch, již chtějí zhubnout, se zpočátku nijak neliší. „Postupné zatěžování a vyvážený příjem živin a příjem a výdej kalorií s ohledem na metabolismus se týkají všech bez rozdílu. Například ten, kdo má za cíl lepší kondici, může začít například joggingem, a ten, kdo má nadváhu, zase rychlochůzí. Ale kupříkladu ten, kdo na sobě ,nosí‘ 30 kg přebytečného tuku, bude bez pochybností při pohybové aktivitě více trpět. Kdo nakonec zhubne, dostane se i do kondice. Pro získání kondice a zhubnutí není zrovna nejvhodnější posilování,“ vysvětluje J. Toman.

    Co je pro koho vhodné?

    To je individuální, jelikož lidé mají různé cíle a představy. Pro získání fyzické kondice, redukce váhy a posílení kosterního svalstva je ideální kardiotrénink (bootcapm, fatcamp) a posilování s vlastní vahou těla. „Pokud je tato forma cvičení prováděna podle pravidel a pravidelně, výsledky se dostaví relativně brzy. Poradit se s odborníkem může být přínosné. Pozitivem jsou dlouholeté zkušenosti. Samozřejmě i odborné vzdělání, ale praxi vám nenahradí ani pět vysokých škol,“ dodává Josef Toman.

    Jak cvičit s dětmi?

    Podle Josefa Tomana je pro děti cvičení v posilovně zcela nevhodné. „Pro dětský organismus který se stále vyvíjí, jsou posilovací stroje nevhodné, ale i zbytečné,“ vysvětluje trenér J. Toman. Podle něj je ale velmi důležité, aby rodiče vedli děti ke sportu vlastním příkladem. Doporučuje všechny druhy pohybové aktivity, např. procházky, turistiku, plavání, jízdu na kole apod. „Hlavně u dětí nepodporovat lenost. Často se jim vyčítá, že sedí jen u televize či počítače. Na jejich obranu nutno říci, že jsou jen odrazem svých rodičů. Jen se koukněte kolem sebe, kolik uvidíte obézních rodičů, dětí, ale i psů,“ uzavírá Josef Toman.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů