Zázračná semínka

  • Semínka
  • 5 minut čtení
  • 12. 2. 2018
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Výživa
  • Elixír zdraví, tak by se dala označit semínka, které často ignorujeme anebo se jich dokonce záměrně zbavujeme. Věděli jste ale, že mají přímo „zázračné účinky“? Přečtěte si o jejich skrytém bohatství.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    K vyváženému životnímu stylu nevyhnutelně patří také vyvážená strava. Důležitá je pestrost, proto nic není dobré přehánět, ale na druhé straně ani zanedbávat. Velmi cenným přírodním zdrojem různých, pro tělo přínosných, látek, jsou olejnatá semena, která často přehlížíme. O semínkách by se daly psát knihy. My se tentokrát zaměříme pouze na několik z nich a představíme vám jejich vzácné účinky.

    Chia semínka

    Už v dávné minulosti byla chia semínka mezi starodávnými civilizacemi Aztéků a Mayů využívána jako doplněk stravy s blahodárnými účinky. Jejich pěstování však vyžaduje specifické podmínky. Rostlina šalvěj španělská, která produkuje tyto semena, totiž roste ve vysoké nadmořské výšce. Aztékové a Mayové své zkušenosti s rostlinou drželi v tajnosti, a tak se o jejích účincích nikdo další neměl tušení. Teprve o zhruba 500 let později se zjistilo, že jsou chia semínka pro lidské tělo velmi prospěšná. Jsou také velmi bohatá na vlákninu, důležité omega-3 mastné kyseliny, antioxidanty, vápník, ale také vitamíny skupiny B.

    Tato semínka vám pomohou zvýšit koncentraci při učení. Jsou ale i výborným dodavatelem energie, když chcete „detoxikovat“ svůj organismus nebo potřebujete zahnat hlad. Pomáhají také při sportovních výkonech. Mezi nejdůležitější výhody jejich pravidelné konzumace patří to, že zpomalují prudký pokles cukrů v krvi a v trávicím systému díky tomu brání pocitu hladu. Lidé, kteří chtějí snížit svou tělesnou hmotnost, tak mohou chia zahrnout do svého pravidelného jídelníčku a hubnout bez pocitu hladu.

     Je mnoho způsobů, jak tato semínka využít. Například do různých fresh džusů, koktejlů či jiných nápojů. Vhodné jsou i jako doplněk při přípravě pečených jídel nebo i čerstvých salátů. Představíme vám tu nejjednodušší variantu, jak semínka využít. Chia nasypte do sklenky s vodou a nechejte odstát 10 až 15 minut. Uvidíte, že se semínka zvětší, nabobtnají. Do sklenky můžete přidat i jiné přísady, jako například javorový sirup, citron nebo nějakou 100% šťávu. Tento nápoj je vhodný na doplnění fyzických i psychických sil.

     Sezamová semínka

    Často jsou pokládána za nejpřínosnější semínka vůbec. Obsahují mnoho důležitých látek pro náš organismus, a to 20% bílkovin, 50% rostlinných olejů, 9% vlákniny a 16% sacharidů. Dále také velké množství organického vápníku, hořčíku a fosforu. Jestliže tedy máte problémy s osteoporózou, chudokrevností nebo neplodností, zkuste sezam. Výhodou je, že má zvlhčující efekt a pomáhá v tlustém střevu při zácpě či při léčbě suchého kašle. Také ženy v menopauze sezam mohou konzumovat, příznaky jako návaly horka a pocení se zmírní. Semínka napomáhají předcházet i lámavosti kostí, poškození chrupavek a zubů. Mají také příznivé účinky na nervovou soustavu a pomáhají zlepšovat imunitu. Jsou tedy přínosná pro každého. Pro studenty, sportovce, pracující, ale i pro těhotné a kojící ženy nebo starší osoby.

    Odborníci doporučují konzumovat sezam i se slupkou, protože po odstranění slupky je sezam zbaven většiny důležitých látek. Sezamová semínka je možné použít také při vaření. Využít se dá i olej, který je možné používat jak při vaření, tak na potírání spálenin k urychlení hojení. Vyzkoušejte sezam přidat do salátů nebo do pomazánek. Doporučená denní dávka jsou dvě čajové lžičky.

    Lněná semínka

    Léčivé účinky lnu lidstvo zná několik stovek let. Už ve starověkém Řecku sám Hippokrates věděl o jejich blahodárném vlivu a využíval lněná semínka na léčbu různých chorob. Výživoví odborníci se shodují na tom, že tato semínka, jako jedny z mála potravin, obsahují široké spektrum výživných prvků, jako například kvalitní bílkoviny, ale také jedinečné množství nenasycených esenciálních mastných kyselin omega-3. Stejně jako předchozí semínka, i lněná obsahují spoustu vitamínů, a to A, B, C, D a E. Obsahují též minerální látky jako draslík, vápník, sodík, fosfor, mangan zinek a další. Nesmíme zapomenout ani na vlákninu, fenolové kyseliny, flavonoidy – známé pro své antioxidační působení a lignany – které mohou pozitivně působit na reprodukční systém a podporovat kardiovaskulární systém. Pozitivně lněné semínko tedy působí při arytmii, onemocnění srdce nebo vysokém krevním tlaku. Pokud ovšem chceme tyto zdraví prospěšné látky z lněných semínek dostat, musíme je mechanicky rozmáčknout, aby se porušila silná ochranná slupky. Semínka by se neměla mixovat, aby se nezničily zdravé omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Dále je můžete užívat při problémech s prostatou, astmatem či depresích. Odvar ze semínek také může pomoci od suchého kašle. 

    Jestliže jste milovníky různých čajů, vyzkoušejte čaj z lněného semínka. Stačí, když nasypete 2 čajové lžičky do šálku, zalijete horkou vodou a necháte půl hodiny stát. Čaj nemusíte cedit, můžete sníst i semínka. Rovněž můžete zkusit přidávat lžičku semínek do jogurtů nebo do salátů. Semínka totiž pozitivně ovlivňují trávení, takže se nebudete cítit „nafouknutí“. Pravidelná konzumace může pomoci také při silných menstruačních bolestech. Nebojte se být kreativní a přidejte semínka klidně i do pomazánek. Za zkoušku stojí určitě i lněný olej.

    Dýňová semínka

    Tato semínka jsou snad nejdostupnější ze všech výše zmíněných. Bez problémů si dýni můžete vypěstovat na zahrádce nebo koupit, a semínka pak rovněž zužitkovat. Spousta lidí je však považuje za odpad a spolu s částí dužniny a slupkou se jich zbavují jako první, což je škoda. Dýňový olej, který semínka obsahují, je totiž složka, která napomáhá prevenci nádorových onemocnění nebo problémům s prostatou. Stejně tak složky oleje pomáhají rychlejšímu hojení ran a celkové regeneraci organismu. Semínka rovněž obsahují vitamíny A, D, ale i vitamíny skupiny B. Pomáhají tak snižovat cholesterol, vysoký tlak, riziko infarktu i mrtvice. Jsou vhodná také pro osoby, které mají obtíže s trávením. Vysoký obsah vitamínů napomáhá obranyschopnosti těla.

    Dýňová semínka můžete konzumovat usušená nebo opražená na pánvičce, což se dá považovat za lepší variantu klasických smažených bramborových lupínků. Jestliže si semínka kupujete v obchodě, je lepší sáhnout po přírodních, nesolených. Stejně jako ostatní semínka, je vhodné i tato využít ve studené i teplé kuchyni. Jsou vhodná do salátů i pomazánek, ale také do omáček, polévek či na pečení. Jídla totiž oživí specifickou příchutí, kterou mají zejména díky obsahu zmiňovaného dýňového oleje.

    Nezapomínejte, že i něco tak malého, jako drobná semínka mohou mít pro naše tělo jedinečný přínos a pozitivní vliv. Neomezujte se pouze na potraviny, které bezpečně znáte, ale objevujte. Dbejte na pestrou stravu a nezapomeňte, aby semínka mohla ukázat svou sílu a přínos, měli byste je konzumovat pravidelně. Uvidíte, bude vás to bavit. Jídlo přece nemusí být stále o tom samém. Nebojte se jednou za čas překvapit sebe i své blízké.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování