Zbavte se bolesti hlavy

  • Bolesti hlavy
  • 5 minut čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Nepatrný tlak, nejčastěji v oblasti spánků, který sílí, až máme kolikrát pocit, že nám hlava praskne. Tato bolest obvykle přichází v tu nejnevhodnější chvíli, znáte to taky? Zbavte se jí dřív, než vás zcela ochromí.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Ačkoli se snažíme pro své zdraví dělat maximum, bolest hlavy nás jednou za čas dostihne. Nejčastěji se jedná o tenzní bolest. Ta se projevuje tupou až svíravou bolestí na obou stranách lebky. Má mírnou až stření intenzitu. Co je ale příčinou a jak se jí zase co nejrychleji zbavit?

    Příčiny bolesti hlavy

    Mezi nejčastější příčiny patří stres, únava, nedostatek kvalitního spánku, hlad či dehydratace, špatné držení těla, přemíra alkoholu či kouření. Pomocnou rukou je samozřejmě prevence, snaha tomu všemu předcházet. Máme pro vás ale i několik zaručených rad, jak se bolesti co nejrychleji zbavit, když už se z nějakého důvodu objevila.

    Pijte vodu a nepijte rum

    Jedna z nejčastějších příčin bolesti hlavy bývá dehydratace. Dospělý člověk by měl denně vypít kolem dvou litrů tekutin, i více. Ideální je samozřejmě neperlivá obyčejná voda, ale i pitný režim je dobré občas doplnit i jiným nápojem. Ideální může být sklenice minerální vody, která tělu dodá minerály nebo šálek bylinkového, v zimních měsících ideálně, teplého čaje.

    Naopak je vhodné vyhnout se většímu množství alkoholu a tabáku. Stav, kdy se tělo musí vyrovnávat se zbytky alkoholu a dehydratací jím způsobenou, je velmi nepříjemný. Když k tomu pak přidáte ještě cigarety, bolest hlavy je téměř nevyhnutelná.

    Nádech, výdech

    V práci se nejednomu lehce stane, že se do povinností zabere a zapomene, jak je na jednom místě dlouho. Může se snadno stát, že se v místnosti vydýchá vzduch a začíná bolet hlava. Skvělou metodou na zahnání bolesti tedy může být kratinká procházka na čerstvém vzduchu nebo jen otevřené okno. Stačí pár hlubokých nádechů a výdechů a určitě se budete cítit lépe. Pravidelné větrání v místnosti napomůže i k lepšímu soustředění.

    Vstávat a cvičit

    Nezapomeňte, že bolesti se mohou objevit i ve chvíli, kdy sedíme dlouho v jedné poloze a co si budeme povídat, mnohdy různě pokroucení. „Může za to obvykle ztuhlé svalstvo v oblasti krční páteře,“ připomíná kondiční a pohybový specialista David Huf. Dopřejme si tedy jednoduché protažení, a to jak v práci, tak doma. Vypořádáte se tak nejen s bolestí zad, ale také hlavy. Vyzkoušejte pár snadných cviků, které Vám uvolní ztuhlé svalstvo, rozproudí krev a okysličí mozek a tím navodí zpět pozornost k práci:

    „To nejjednodušší a první, co byste měli udělat, je správně se posadit a uvědomit si jak má vypadat správný sed. Tzn. Sedět se vzpřímenými zády, kolena mírně od sebe, chodidla pevně na podložce, ramena uvolněná, nepřitahovat je k uším, tlačte si ukazováčkem a prostředníčkem pravé ruky na bradu a posuňte ji dozadu v horizontální rovině, takzvaně „ zasuňte šuplík“.“, radí pohybový specialista Huf.

     

    „Posaďte se vzpřímeně na židli a obě ruce dejte vzhůru. Spojte je nad hlavou a táhněte dozadu. Udržujte lokty rovné. Až dojde k úplnému narovnání zad, začněte se uklánět na jednu stranu, až ucítíte pnutí na druhé straně. V této poloze chvíli setrvejte, vraťte se zpět do vzpřímené polohy a cvik opakujte na druhou stranu. Celé zopakujte pětkrát.“, říká David Huf.

    „Krční páteř pak můžete procvičit kroužením podle osy páteře vpravo i vlevo nebo úklony na jednu i druhou stranu. Vše můžete zvládnout vsedě.“, zakončuje kondiční a pohybový specialista.

    Nejčastější chyby při práci za počítačem, které způsobují bolesti hlavy:

    Monitor je umístěn příliš vysoko nebo nízko či asymetricky. Správně by měl být monitor umístěn rovně, přímo v úrovni očí, aby člověk nemusel zaklánět či uklánět hlavu.

    Klávesnice je příliš vysoko nebo nízko, chybí možnost opory zápěstí. Klávesnice by měla být umístěna tak, abychom měli při psaní v lokti pravý úhel a zápěstí podložené.

    Myš je příliš vysoko či nízko. Ruce by měly mít stejně jako u práce na klávesnici v lokti pravý úhel. Ideální je pořídit si také podložku pod myš, který má rovněž oporu pro zápěstí.

    Nevhodná kancelářská židle. Židle by měla být nastavitelná tak, aby odpovídala našim potřebám. Tedy, abychom mohli mít „správný posed“. Ten by měl zahrnovat „pravé úhly“. V praxi to znamená, že nohy mají být kolmo k zemi, stehna kolmo k tělu, předloktí kolmo k pažím a hlava zpříma bez jakéhokoli předklonu či úklonu.

    Pomoci může i procházka. Ne nadarmo se říká „vyčistit si hlavu“. Z procházky přijdete svěží a rozhodně se budete cítit lépe, než kdybyste večer strávili u televize na gauči.

    Přivoňte si

    Je známé, že vůně mají skrytou sílu. Z některých parfémů či osvěžovačů vzduchu nás hlava může rozbolet a je tedy nutné, každou vůni vybírat pečlivě a nepřehánět to sní. Jsou ale i vůně, o kterých se říká, že uvolňují napětí a bolest odstraňují. K takovým patří například máta peprná. Když si k ní přičichnete, měli byste během několika chvil pocítit úlevu. Stejné aromaterapeutické účinky má i levandule, bazalka, majoránka nebo yzop.

    Doma si z těchto bylinek můžete připravit koupel nebo poprosit partnera, aby vám například levandulovým olejem potřel spánky, šíjí či záda. V práci si můžete uvařit alespoň čaj.

    Obklad pomáhá

    Když nic nezabírá a bolest se stupňuje, můžete zkusit také studený obklad na čelo či zátylek. Chlad jakoby otupí bolest a vám se aspoň na chvíli uleví. Místo studeného obkladu můžete zkusit také pytlík mražené zeleniny stejně, jako kdybyste se uhodili. Pozor ale, nechlaďte čelo příliš dlouho. Ideální doba pro obklad je cca 10 minut, a pokud jste se rozhodli zchladit zmiňovaným pytlíkem zeleniny, nedávejte si ho na pokožku přímo, aby ji chlad nepodráždil.

    Jestliže se bolesti hlavy mají tendenci vracet, začněte si značit, kdy a za jakých okolností se objevují. Vyzkoušejte základní rady jako více odpočívat, dostatečně pít, jíst méně slaná jídla, hýbat se a pokud ani přesto bolesti neustoupí, měli byste vyhledat odborníka. Varovným znamením jsou také závratě a zvracení, které bolest hlavy mohou doprovázet. Nepodceňujte to a včas zajděte k lékaři. Rovněž není vhodné příliš často užívat léky na bolest, protože při dlouhodobém a častém užívání mohou bolest hlavy dokonce samy vyvolávat, nemluvě o tom, že nemají příliš dobrý vliv na trávicí systém člověka. Nenechte se stresem a rychlým způsobem života svázat. Mějte „lehkou“ hlavu.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů