Zbavte se zlozvyků

  • Osobní růst
  • 5 minut čtení
  • 5. 4. 2016
  • Denisa Maderová
  • Točení vlasů, hlasité žvýkání, okousané nehty či rty. S nepříjemnými zlozvyky se potýká spousta lidí. Jak se jich ale zbavit?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Aniž bychom si to uvědomovali, zlozvyky nám často přinášejí psychickou úlevu ve stresových situacích. Mohou být projevem úzkosti, vnitřní nepohody nebo napětí. Kousání nehtů, hraní si s vlasy, nervózní poklepávání nohou… Jak ale rozlišit mezi neškodnou úlevou a skutečně špatným zlozvykem? Zaměřte se především na ty, které škodí zdraví či vzhledu.

    „,“textWiki“:“

    Aniž bychom si to uvědomovali, zlozvyky nám často přinášejí psychickou úlevu ve stresových situacích. Mohou být projevem úzkosti, vnitřní nepohody nebo napětí. Kousání nehtů, hraní si s vlasy, nervózní poklepávání nohou… Jak ale rozlišit mezi neškodnou úlevou a skutečně špatným zlozvykem? Zaměřte se především na ty, které škodí zdraví či vzhledu.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Znáte příčinu?“}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Přiznat si problém představuje první, nejdůležitější krok. V momentě, kdy už o svém zlozvyku víte, se jej také snažte co nejlépe popsat. Co vám na něm vadí? Kdy se jej dopouštíte? Ve kterých situacích si jej uvědomíte? Kdy k němu naopak nedochází? Pište si poznámky na papír, aby vám neunikla žádná souvislost. Jakmile totiž poznáte spouštěče zlozvyku, bude pro vás mnohem snazší postupovat dál.

    „,“textWiki“:“

    Přiznat si problém představuje první, nejdůležitější krok. V momentě, kdy už o svém zlozvyku víte, se jej také snažte co nejlépe popsat. Co vám na něm vadí? Kdy se jej dopouštíte? Ve kterých situacích si jej uvědomíte? Kdy k němu naopak nedochází? Pište si poznámky na papír, aby vám neunikla žádná souvislost. Jakmile totiž poznáte spouštěče zlozvyku, bude pro vás mnohem snazší postupovat dál.

    „}}]}},{„id“:7,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:8,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2621-zlozvyky-text.jpg“,“alt“:“Žena vybírá mlsání v lednici“,“id“:2621}}],“second“:[{„id“:9,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Ještě než se vrhnete do boje, zvažte také svoji současnou situaci. Pokud totiž zrovna procházíte náročným obdobím, vaše snaha by mohla nadělat více škody než užitku. Odpírání úlevy, byť v podobě zlozvyku, by ve vypjatých situacích mohlo vést naopak k ještě většímu nárůstu stresu. Potýkáte-li se například s nemocí či problémy v práci, počkejte na klidnější období a mezitím zkuste své zlozvyky třeba jen pozorovat.

    „,“textWiki“:“

    Ještě než se vrhnete do boje, zvažte také svoji současnou situaci. Pokud totiž zrovna procházíte náročným obdobím, vaše snaha by mohla nadělat více škody než užitku. Odpírání úlevy, byť v podobě zlozvyku, by ve vypjatých situacích mohlo vést naopak k ještě většímu nárůstu stresu. Potýkáte-li se například s nemocí či problémy v práci, počkejte na klidnější období a mezitím zkuste své zlozvyky třeba jen pozorovat.

    „}}]}},{„id“:10,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:11,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Pusťte se do plánování“}},{„id“:12,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Když už přesně víte, kdy a jak k nešvaru dochází, vrhněte se na naplánování vlastní strategie. Snažte se vyhnout situacím, které váš zlozvyk vyvolávají. Stanovte si pravidla, co v těchto situacích uděláte místo zažitého schématu.

    Koušete si nehty? Mějte vždy po ruce žvýkačky, kterými zabavíte zuby, a ruce namažte krémem. Honí vás mlsná? Nechte v ledničce jen základní potraviny a nalepte na ni motivační vzkazy. Vymyslete zkrátka co nejvíc alternativ k obvyklému chování.

    „,“textWiki“:“

    Když už přesně víte, kdy a jak k nešvaru dochází, vrhněte se na naplánování vlastní strategie. Snažte se vyhnout situacím, které váš zlozvyk vyvolávají. Stanovte si pravidla, co v těchto situacích uděláte místo zažitého schématu.

    Koušete si nehty? Mějte vždy po ruce žvýkačky, kterými zabavíte zuby, a ruce namažte krémem. Honí vás mlsná? Nechte v ledničce jen základní potraviny a nalepte na ni motivační vzkazy. Vymyslete zkrátka co nejvíc alternativ k obvyklému chování.

    „}},{„id“:13,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:““}}]}},{„id“:14,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:15,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Malé krůčky, velké úspěchy“}},{„id“:16,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Nesnažte se splnit všechny body vaší strategie najednou. Postupujte raději po malých krůčcích a každý úspěch si zaznamenejte, třeba v kalendáři nebo deníku. Pokud se náhodou nezadaří, využijte situaci jako příležitost k dalšímu zdokonalení svého plánu, kterou můžete neustále zlepšovat. Nebojte se o problému mluvit, přijměte podporu svého nejbližšího okolí a v případě řady neúspěšných pokusů se odhodlejte vyhledat pomoc odborníka.

    „,“textWiki“:“

    Nesnažte se splnit všechny body vaší strategie najednou. Postupujte raději po malých krůčcích a každý úspěch si zaznamenejte, třeba v kalendáři nebo deníku. Pokud se náhodou nezadaří, využijte situaci jako příležitost k dalšímu zdokonalení svého plánu, kterou můžete neustále zlepšovat. Nebojte se o problému mluvit, přijměte podporu svého nejbližšího okolí a v případě řady neúspěšných pokusů se odhodlejte vyhledat pomoc odborníka.

    „}}],“second“:[{„id“:17,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Jak se zbavit zlozvyku? „,“data“:“- Přiznejte si, že máte zlozvykn- Zmapujte, kdy a proč k němu docházín- Zhodnoťte, zda máte nyní dost sil se jej zbavitn- Naplánujte vlastní strategiin- Postupujte krůček po krůčku dle plánun- Nezapomeňte se pochválit i za malý pokrok!n“}}]}},{„id“:18,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:19,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Během své cesty za lepším já nezapomínejte na dostatek aktivního odpočinku, který vám pomůže přijít na jiné myšlenky. A hlavně na sebe nespěchejte. Návyk, budovaný od dětství, neporazí za měsíc ani ten nejdisciplinovanější člověk. Dopřejte si proto na svou snahu dostatek času. Budeme vám držet palce!

    „,“textWiki“:“

    Během své cesty za lepším já nezapomínejte na dostatek aktivního odpočinku, který vám pomůže přijít na jiné myšlenky. A hlavně na sebe nespěchejte. Návyk, budovaný od dětství, neporazí za měsíc ani ten nejdisciplinovanější člověk. Dopřejte si proto na svou snahu dostatek času. Budeme vám držet palce!

    „}}]}},{„id“:20,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[],“second“:[]}}],“layout“:“article“}“

    Denisa Maderová
    Denisa Maderová
    Specializace: duševní pohoda