Žízeň ke správnému pitnému režimu nepatří

  • Pitný režim
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Není asi snazší způsob, jak prospět svému tělu, než se napít obyčejné vody. Přesto mnozí z nás na dostatečný příjem tekutin stále zapomínají a pijí, až když mají žízeň. To už je ale pozdě.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Voda je základem našeho organismu a tvoří přibližně 60–70 % lidského těla. Umožňuje látkovou výměnu, podporuje dobrou funkci ledvin, které vylučují škodlivé látky, a pomáhá regulovat tělesnou teplotu. Dostatečný a pravidelný příjem tekutin prospívá našemu tělu, duševní pohodě, pracovní výkonnosti, ale i pěknému vzhledu. Nedostatečný či nadměrný příjem tekutin nám může naopak hodně uškodit. Jaké je ale ideální množství?

    Žízeň rozhodně není tím nejlepším pomocníkem. Nenaznačuje, že je ideální čas se napít, ale že náš organismus je již dehydratovaný. Navíc mnozí lidé mají oslabený pocit žízně, k čemuž často přispívá stres a velké vytížení, kvůli kterému zapomínají pít. Je proto dobré mít vodu stále u sebe ve sklenici či lahvi, abyste ji měli nejen po ruce, ale hlavně na očích. Během náročných pracovních dnů vám může pomoci i speciální počítačová či mobilní aplikace, jež vás bude průběžně upozorňovat, abyste se napili.

    „Nepřiměřený příjem tekutin dnes patří k hlavním problémům životosprávy u mnoha lidí. Pokud míváte bolesti hlavy, tak než příště sáhnete po lécích, nejprve se pořádně napijte vody a v následujících hodinách pijte pravidelně,“ radí RNDr. Pavel Suchánek. Bolest hlavy je totiž jedním z nejčastějších příznaků dehydratace, který obvykle doprovází únava, malátnost a pokles koncentrace. Dehydratace však může vyvolat i snížení krevního tlaku nebo zažívací potíže. „Dlouhodobý nedostatek vody může způsobit poruchy funkce ledvin a zvyšovat riziko řady závažných onemocnění. V nejhorších případech vede i k ohrožení života,“ říká RNDr. Suchánek. Mimoto se dehydratace projevuje i sníženou pružností pleti, přispívá ke vzniku vrásek a odráží se na kvalitě vlasů.

    Pociťujete-li žízeň, znamená to, že jste již ztratili tekutiny odpovídající 1–2 % vaší hmotnosti, a při 2% dehydrataci se vaše výkonnost snižuje až o pětinu. Nedostatek vody na úrovni 5 % již může vyvolat přehřátí organismu, oběhové selhání a šok. Nejčastěji dehydratace hrozí u dětí a seniorů, těhotných žen a citlivých osob.

    Organismus denně vyloučí přibližně 2–2,5 l vody, takže podobné množství byste měli přijmout. Objem tekutin je však hodně individuální a odvíjí se od řady faktorů, mezi něž patří hmotnost, věk, pohlaví, složení stravy, tělesná aktivita, teplota a vlhkost prostředí, zdravotní stav či dokonce oblečení. V závislosti na váze odpovídá potřeba tekutin přibližně 35 ml na 1 kg. Více je to u dětského organismu, který je tvořen větším množstvím vody. Děti od 2 do 3 let potřebují přibližně 1,3 l tekutin, děti od 4 do 8 let kolem 1,6 l a od 9 do 13 let asi 2 l. Příjem tekutin je nutné zvyšovat především v horkých dnech, při sportu a těžké práci, ale také při pobytu v místnosti s klimatizací či při horečce a průjmu.

    Důležité je pít pravidelně po celý den. Pokud vypijete příliš velké množství vody v krátké době, velmi tím zatížíte svůj organismus, zejména ledviny, a výrazné převodnění může způsobit dokonce otok mozku. Tělo je schopné za hodinu zpracovat maximálně litr vody, takže ani v létě byste neměli vypít víc.

    Nejlepší je pít vlažnou vodu z vodovodu nebo neperlivou balenou vodu, kterou si můžete ochutit ovocem, nebo bylinkami. Pro zpestření si čas od času můžete dát třeba slabé čaje či kvalitní ovocné a zeleninové džusy zředěné vodou. Středně mineralizovaná přírodní voda je pro organismus prospěšná, ale neměli byste jí vypít víc než 0,5 l za den. Nezapomínejte, že do celkového příjmu tekutin se počítají i potraviny. Zvláště velký obsah vody má ovoce, zelenina, mléčné výrobky a samozřejmě polévka. Průměrně jídlo pokryje kolem 20 % tekutin, takže na nápoje zbývá asi 1,5–2 l. Do přijatých tekutin naopak nezapočítávejte alkoholické nápoje, protože mají močopudný efekt, takže tekutina je z těla odváděna dříve, než ji organismus stihne využít.

    Až si budete příště dávat sklenku obyčejné vody, popřejte si na zdraví!

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů