Lidstvo neustále tloustne. I přesto, že se fitness a zdravý životní styl stal fenoménem, statistiky ukazují jiný trend. Podle posledních údajů, které uvádí Státní zdravotní ústav, má hmotnost nad hranicí normální hmotnosti polovina (56 %) dospělé české populace, z toho 17 % trpí obezitou.

Z toho vyroste…

Mnohem alarmující jsou statistiky obézních dětí. Za posledních dvacet let se výskyt dětské obezity zpětinásobil. Čtvrtina dětí trpí nadváhou, každé sedmé obezitou a čtyři ze sta jsou závažně obézní. Podle posledních šetření je v ČR podíl 13-15letých chlapců s vyšší než normální hmotností asi 19 %, dívek o polovinu méně. Ze srovnání tří etap studie HBSC vyplývá, že v ČR došlo v posledních zhruba 10 letech k 50 % nárůstu počtu chlapců s vyšší než normální hmotností.

Většina rodičů si myslí, že se jejich ratolesti ještě “vytáhnou” a nadbytečná kila zmizí. Proto jim rádi kalorické dobroty dopřávají. Dětem tak více škodí než prospívají.  Pravidlo, že děti „z toho vyrostou“ už totiž dávno neplatí a studie ukazují, že z 80 % dětí s obezitou vyrostli obézní dospělí.

Zátěž pro naše peněženky

O tom, že je s obezitou spojeno řada zdravotních problémů vědí i malé děti. Nadbytek tuku např. zvyšuje pravděpodobnost kardiovaskulárních chorob, nádorových onemocnění, onemocnění pohybového aparátu a také bývá doprovázena řadou psychických problémů.

Studie realizovaná v roce 2005 společností STEM/MARK, jejímž iniciátorem byla Česká obezitologická společnost ČLS JEP ve spolupráci s Národní radou pro obezitu potvrdila, jak významně nejenom obezita (BMI nad 30), ale i nadváha (BMI 25-30) ovlivňuje výskyt zdravotních komplikací. “Jen” nadváha zvyšuje riziko zvýšeného krevního tlaku a nemocí srdce a cév více než třikrát, cukrovky 2,5 krát, dny a onemocnění kloubů a páteře 2 krát. U obezity je riziko ještě vyšší, v případě cukrovky 7 krát, zvýšeného krevního tlaku více než 5 krát, nemocí srdce a cév 5 krát. Asi tušíte, že financování léčby není levnou záležitostí. Podle expertů se roční výdaje na léčbu obézního jedince může vyšplhat až ke stovkám tisíc korun. Je tedy jasné, že dlouhodobě je tento trend pro zdravotnictví neudržitelný. Budeme si za léčbu v budoucnosti platit sami?

Kdo za to může?

Škola? Rodina? Nebo celá společnost? Od každého asi trochu …Žijeme v období, kdy v našich zeměpisných šířkách neexistuje hladomor a stále narůstající technologický vývoj přináší lidstvu více pohodlí a méně pohybu. Děti bývají často odrazem svých rodičů a jen kopírují nevhodné vzorce chování, často ale také podléhají trendům a módním vlnám, na které je navádějí media, influenceři nebo marketingové kampaně. Mezi největší nešvary školáků patří například absence snídaní, na které navazují vysoko-kalorické svačiny v podobě sladkého pečiva nebo sladkých nápojů z automatů, nebo ještě hůře od rodičů, vynechání školního obědu a následně útok na fastfood. Večeře je odbyta rohlíkem s paštikou u televize a pomyslnou tečkou po celém dni “stravování v poklusu” je pytlík chipsů u počítače. Je pochopitelné, že takové dítko bývá ve škole nesoustředěné, podrážděné nebo apatické. A navíc mu chybí kvalitní zdroj výživy pro růst a vývoj.

Čas na změnu, přidejte se!

Chcete se nadobro rozloučit s kily, které Vaše dítě nebo i Vy nepotřebujete? Nebo jen zatočit s únavou, slabou imunitou nebo zažívacími problémy? Začněte u sebe!  Při motivaci je nejdůležitější jít dětem příkladem a vštěpovat základy vyvážené a pestré stravy přirozeně a bez zákazů. Ve chvíli, kdy má tělo dostatek výživy, se totiž chuť na sladké nebo tučné rapidně snižuje…Pozor ale, ani sebezdravější strava nezaručí štíhlost, pokud dětem bude scházet dostatečný pohyb. Pěší chůze, dětské hry nebo rekreační sport dělá divy a může se stát tmelícím prvkem pro Vaši rodinu. Pomozte svým ratolestem najít aktivitu, která je bude bavit, podporujte je při realizaci jejich nápadů a sami s nimi pravidelně podnikejte alespoň výlety ven, na čerstvý vzduch. Pamlsky si poté můžete dopřát v rozumném množství a bez výčitek, třeba za odměnu.

Tip na závěr:

Tápete a nevíte co je vhodné a nevhodné při nastavení Vaší stravy? Řiďte se selským rozumem a volte „zlatou střední cestu“. Neexistují žádné „zázračné potraviny“, po kterých se snadno hubne a ani „zlé a nezdravé potraviny“ po jejichž konzumaci hned přiberete. Ze všeho nejdůležitější je vybalancovat energetický příjem a výdej, dodržovat vhodný pitný režim, zařadit do své stravy dostatek zeleniny, ovoce a vůbec jíst pestře a myslet na to, aby Vám daný druh stravování vyhovoval vzhledem k Vašemu životnímu stylu, chuťovým preferencím a pravidelnému jídelníčku.

 

Zdroj:

http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/info_listy/Vyskyt_nadvahy_a_obezity_2018.pdf

https://www.cpzp.cz/clanek/4950-0-Obezita-nici-detstvi.html

http://ceskapozice.lidovky.cz/clovek-xxl-jaka-je-cena-za-obezitu-dl1-/tema.aspx?c=A110702_054204_pozice_22878

http://skodafit.cz/co-se-deje-s-nasim-telem-pri-spatnem-stravovani/

https://www.institutmodernivyzivy.cz/blog/

Photo by Christopher Flowers on Unsplash