Luštěniny bývají často zatracovány pro nadýmavé účinky, dětem příliš nechutnají a celkově se i v jídelníčku dospělých příliš nevyskytují. Přitom jsou plné hodnotných látek a dají se z nich vytvořit i sladké dobroty! Doporučíme vám pár tipů, jak luštěniny upravit, aby nenadýmaly a také vám nabízíme několik receptů, které potěší nejen mlsné jazýčky dětí.

Luštěniny a zdraví

Z hlediska živin jsou luštěniny bohatým zdrojem rostlinných bílkovin. Pokud k luštěninám přidáme  kvalitní obiloviny, například chléb, zvýšíme tím využitelnost bílkovin a povýšíme je na úroveň živočišné bílkoviny.  Bílkoviny jsou pro naše tělo důležité z hlediska stavební funkce a skvěle zasytí.

Z minerálních látek obsahují zejména železo a zinek. Dále v nich najdeme rozpustnou vlákninu a kyselinu listovou. Vláknina je důležitá pro naše zažívání a pomáhá nám čistit střeva.

Konzumace luštěnin se může významně podílet na prevenci proti diabetu, obezitě a v neposlední řadě také rakovině.

 

Příklady druhů luštěnin

 

Předcházení plynatosti

 

Tipy na chutné recepty:

Cizrnová pomazánka

Čas na přípravu: 15 minut (pokud budeme vařit cizrnu, tak déle)

Suroviny:

 

Postup:

Uvařenou cizrnu důkladně rozmixujeme, poté vmícháme tvaroh a trochu citrónové šťávy. Pokud by byla pomazánka moc hustá, tak můžeme rozředit trochou mléka. Pomazánku osolíme dle chuti a necháme vychladit v lednici. Podáváme s pokrájenou zeleninou a žitným pečivem.

 

Čočkový salát

Čas na přípravu: 30 minut

Suroviny:

 

Suroviny na zálivku:

 

Postup:

Černou čočku uvaříme dle návodu, slijeme a necháme vychladnout. Mezitím si omyjeme ledový salát a nakrájíme ho na menší kousky. Nakrájený ledový salát dáme do větší misky. Poté si omyjeme jablko, vykrojíme jadřinec a jablko nakrájíme na kostky a přidáme k ledovému salátu. Dále si oloupejte pomeranč a nakrájejte ho též na kostky a přidejte k ostatní zelenině. Pórek nakrájejte nadrobno a přidejte ke zbytku zeleniny. Jako poslední dejte do mísy vychladlou čočku. Z uvedených surovin si připravte zálivku a zalijte ji salát. Čočkový salát dobře promíchejte a nechte vychladit.

 

Fazolové brownies

Čas na přípravu: 50 minut

Suroviny:

 

Postup:

Předehřejte si nejprve troubu na 180ºC. Fazole dobře propláchněte v cedníku vodou a poté je vložte do misky a rozmixujte tyčovým mixérem. Přidejte ostatní suroviny a vše dobře promixujte. Malou formu si vyložte pečícím papírem a přendejte do ní těsto. Pečte 30 – 35 minut. Hotový moučník nechte nejprve vychladnout a poté ho umístěte alespoň na hodinu do lednice.

 

Tip 1.: Do těsta můžete přidat kvalitní kousky čokolády.

Tip 2.: Do těsta můžete přidat zralý banán.

Tip 3.: Pokud se vám fazole špatně mixují, můžete místo mixéru použít šťouchadlo na brambory.

 

 

Autor: Mgr. Jana Kolářová

Zdroje:

https://www.vitalia.cz/clanky/lusteniny-dobry-duvod-k-namaceni/

https://www.magazinzdravi.cz/prisel-cas-lustenin

https://www.vitalia.cz/clanky/vsechny-druhy-lustenin-jsou-zdrave-nektere-nadymaji/

https://clanky.vareni.cz/druhy-lustenin/

https://www.magazinzdravi.cz/cocka-zdroj-bilkovin-vitaminu-mineralu

https://www.magazinzdravi.cz/hrach-omlazuje-a-je-plny-mineralu

https://www.magazinzdravi.cz/cizrna-20090121

https://www.magazinzdravi.cz/bob

https://www.vitalia.cz/clanky/lusteniny-a-bez-nadymani/

https://www.magazinzdravi.cz/soja-i

http://detemzdrave.blogspot.com/2018/02/cizrnova-pomazanka-vhodna-od-1-roku.html

https://www.recepty.cz/recept/lehka-pomazanka-s-cizrnou-13420

https://budejovice.rozhlas.cz/jak-si-naklicit-zrnka-a-seminka-7050830

http://behame.cz/3009/klicene-lusteniny-ozvlastnujici-a-nenahraditelny-prvek-ve-zdrave-vyzive/

https://www.dancahajkova.com/blog/%C4%8Dokol%C3%A1dov%C3%A9-brownies-z-fazol%C3%AD

https://www.vitalia.cz/clanky/hrisne-zdrave-brownies-ale-nerikejte-ze-je-z-fazoli/

https://www.pazitka.cz/dezert/brownies-z-cervenych-fazoli/

CHARVÁTOVÁ, Barbora. Máma v kuchyni: s chutí pro malé i velké. Brno: CPress, 2017. ISBN 978-80-264-1649-4.

Foto:@oldskoolphotography