Minerální látky jsou nedílnou součástí jídelníčku dětí i dospělých. Pomáhají utužovat a rozvíjet imunitu, chrání každou buňku v těle a prospívají celkovému zdraví a vývoji našich potomků. Jak zařídit, aby jich děti přijímaly dostatek? A co se stane, pokud nějaký z těchto minerálních látek v organismu chybí?

Hořčík, vápník, fosfor a sodík jsou silnou kombinací, chránící zdraví našich nejmenších. Každý z nich má svou nezastupitelnou roli a nelze jej zaměňovat ani nahradit jinou minerální látkou. Říkáte si, jak do citlivého dětského organismu dopravit všechny potřebné látky? Bohatě stačí kvalitní, vyvážená strava, složená převážně z čerstvých a kvalitních surovin. Díky ní děti získají všechny zdraví prospěšné látky a udrží jejich poměr v rovnováze – tato rovnováha je pro správné fungování organismu také nezbytná.

Hořčík pro uvolnění a klid

Hořčík je součástí důležitých životních funkcí a procesů. Uvolňuje svalstvo i nervy, působí proti zánětům a alergiím. Hlavní roli však sehrává coby ochránce nervového systému, zlepšuje koncentraci, paměť i myšlení. Zcela nepostradatelný je pak pro děti trpící hyperaktivitou. Kromě těchto benefitů pomáhá organismu lépe využít vitaminy C a E a společně s vápníkem a fosforem spoluutváří zubní sklovinu.

Kde ho najdeme?

TIP: Hořčík se hůře vstřebává, pokud jej ve stravě podáváme společně s větším množstvím rafinovaných potravin (zejména cukr, bílá mouka, velké množství tučných mléčných výrobků).

Pokud hořčík schází…

V organismu nastává chaos, který se odrazí převážně v chování dětí. Bývají nervózní, rozrušené, reagují přehnaně zejména na hluk, mohou je trápit potíže se spánkem i vleklá ranní únava. Dlouhodobý nedostatek hořčíku se nelibě odráží také na kvalitě nehtů, vlasů a zubů, jelikož zubní sklovina je spoluutvářena právě hořčíkem, vápníkem a fosforem. Zapomenout nesmíme ani na svalové křeče.

Vápník pro pevné kosti

Minerální látka, kterou v organismu najdeme nejvíce, zodpovídá za správnou tvorbu kostí. To ale zdaleka není vše. Neméně důležitou úlohu plní také při procesu srážení krve a pomáhá přenášet podráždění z nervu do svalu.

Kde ho najdeme?

TIP: Abychom svým dětem dopřáli dostatek vápníku v té nejlepší kvalitě, je důležité dbát na správnou skladbu jídelníčku. Vstřebávání vápníku je omezeno při současné nadměrné konzumaci živočišných tuků (nad 100 g denně) – mezi ně patří zejména uzeniny a vejce. Vyplatí se naopak zvýšit příjem ryb, ořechů, obilovin a také zajistit dětem pravidelný pobyt na sluníčku (stačí 5–15 minut denně).

Pokud vápník schází…

Kosti začnou strádat, jelikož si tělo začne brát vápník právě z nich. Tento fakt se může projevit až za dlouhý čas – zpravidla nejdříve problémy s páteří a kyčlemi. Dlouhodobý deficit vápníku se také promítá do stavu nervové soustavy, mohou se objevit poruchy nervových vzruchů a také srdeční potíže. Potřeba vápníku je vyšší v batolecím a dětském věku a také po úrazech.

Fosfor a sodík pro energii

Fosfor je součástí každé buňky našeho těla, je důležitým stavebním prvkem svalů, kostí, zubů, nervů i mozku a zodpovídá za přenos energie v našem těle. Sodík ve spolupráci s draslíkem zase pomáhá regulovat objem tekutin v těle a podílet se na přenosu nervových vzruchů. Fosfor i sodík mají jedno společné, na rozdíl od ostatních minerálních látek, jich ve stravě bývá nadbytek.

Kde ho najdeme?

Méně je více

Na nedostatek sodíku ani fosforu si obvykle nemůžeme stěžovat, naopak: míváme ho nadbytek. Vyšší spotřebu má náš i dětský organismus v létě, proto bychom je měli, stejně jako ostatní minerální látky, doplňovat pitím minerálních vod a bylinkových čajů.  Nadbytek fosforu vždy vyvolá nedostatek vápníku – tato disharmonie je pro zdraví rozhodně nežádoucí. Na vině bývá především nadměrná konzumace cukrovinek a slazených nápojů, ale také enormní nadbytek mléčných výrobků. Rovněž sodíkem, přestože je zcela zásadní, se vyplatí šetřit. Bohatě postačí denní dávka 3 gramy, které odpovídají jedné rovné kávové lžičce. K dochucování jídel perfektně poslouží bylinky a koření!

Autor: Alena Polakovičová

Zdroje: kniha Hyperaktivní dítě – přírodní léčení (MUDr. Josef Jonáš, MUDr. Džamila Stehlíková)Photo by Brooke Lark on Unsplash