Máte každoročně v kuchyni své osvědčené stálice, které patří k oslavám Vánoc nebo Silvestra a chcete třeba letos vyzkoušet něco nového? Máme pro vás recepty na výživné dobroty, které si můžete připravit se svými ratolestmi!

 

Ovocné ruličky

Čas na přípravu: 15 minut, na sušení 10 hodin

Suroviny:

Postup:

Jablka oloupejte, vykrojte jádřince a nakrájejte je na větší kousky. Jablečné kousky dejte do mixeru a rozmixujte je na hladké pyré. Pyré přelijte do kastrůlku a krátce povařte. Při vaření pyré neustále míchejte. Stačí nechat za stálého míchání 1 minutu probublat. Hotové pyré natřete ve vrstvě 4 mm na voskový pečící papír nebo nepřilnavou podložku. Vložte do trouby rozpálené na 50ºC. Placka bude hotová zhruba za 10 hodin. Poznáte to podle toho, že se při vyjmutí z pečícího papíru netrhá, nelepí a je pružná. Placku můžete nařezat na proužky a ty poté srolovat do ruliček. Skladujte v hermeticky uzavíratelné nádobě.

Tip 1.

Místo jablek můžete použít jakékoliv jiné ovoce. Ovoce můžete mezi sebou i libovolně kombinovat.

Tip 2.

Pokud máte doma sušičku ovoce. Můžete si ovocnou placku usušit v sušičce na ovoce.

Ovocné ruličky jsou plné vitamínů, které v zimě potřebujeme pro posílení naší imunity. Jablka obsahují zejména vitamín C.

 

Mrkvovo-ořechové koule

Čas na přípravu: 35 minut

Suroviny:

Postup:

Mrkev očistíme, nakrájíme na menší kousky a vložíme do parního hrnce a uvaříme doměkka. Mezitím si odvážíme ovesné vločky a mandle a vložíme do mixéru a rozmixujeme. Tuto směs přendáme do mísy a přidáme 2 lžičky skořice, citrónovou kůru, prášek do pečiva a 4 lžíce medu. Promícháme. Uvařenou mrkev též rozmixujeme a dáme do mísy s těstem a dobře promícháme. Tvoříme kuličky, které klademe na plech vyloženým pečícím papírem. Dáme do rozpálené trouby na 180°C a pečeme zhruba 15 minut.

Tyto kuličky vydrží jen 5 dní, proto je připravte až těsně před Vánoci.

Tip 1.

Místo mandlí můžete použít vlašské ořechy.

Ptáte se proč si upéct tyto výživné kuličky? A co nám vlastně přinesou zdravého? Obsahují vlákninu, která prospívá našemu zažívání a podporuje správnou funkci střev. Díky mandlím v nich najdeme tuky důležité pro naše zdraví.

 

Zeleninový stromeček

Čas na přípravu: 20 minut

Suroviny:

Suroviny na dip:

Postup:

Veškerou zeleninu očistíme a omyjeme. Mrkve nožem rozdělíme napůl a nakrájíme na půl kolečka. Salátovou okurku pokrájíme na menší proužky. U obou paprik seřízneme vršek se stopkou a vyřízneme střed se zrníčky. Poté papriky nakrájíme na menší kostky. Cherry rajčata necháme vcelku. Takto pokrájenou zeleninu naaranžujeme do tvaru stromečku na větší obdélníkový tác.

Na dip si připravíme menší keramickou misku. Do misky dáme zakysanou smetanu, zakápneme lžičkou olivového oleje a osolíme dle chuti a přidáme bylinky dle výběru, například: zahradní směs. Dobře promícháme. Takto připravený dip umístíme na tác do vrcholu zeleninového stromečku.

Tip 1.

Na zeleninový stromeček můžete použít libovolnou zeleninu.

Tip 2.

Do dipu ze zakysané smetany můžete přidat například česnek.

Tento zeleninový stromeček se skvěle hodí na dětskou silvestrovskou párty. Zelenina je bohatým zdrojem vlákniny, vitamínů a sacharidů.

Autor: Mgr. Jana Kolářová

Foto: Photo by Sweta Meininger on Unsplash

Zdroje:

https://veronikaburgaud.cz/cas-ovocnych-kuzi/http://www.spektrumzdravi.cz/hit-jmenem-ovocne-kuze-setrne-susene-ovocne-placky-vam-uchovaji-cenne-vitaminy-na-dlouhe-mesicehttp://fitnessgirl-lifestyle.blogspot.com/2012/12/peceme-vanocne-ale-zdrave-mrkvovo.htmlhttp://receptydetem.cz/recepty/mrkvovo-orechove-kulicky/https://www.womanonly.cz/3-duvody-proc-jist-mandle-budete-mladsi-krasnejsi-a-zdravejsi/